Igasuvine igatsus sĂ”ita valgete ööde perioodil pĂ”hjasuunas realiseerus sel aastal vahetult enne jaanipĂ€eva. Kuna mullu sĂŒgisel sai koos Inseneriga Soomest matkaautod soetatud, siis nĂŒĂŒd tundus Ă”ige hetk neid oma lapsepĂ”lvekoju viia. Nii juhtuski, et vĂ”tsime suuna lĂ€bi kogu Soome Nordkapi peale. Mingi siht peab ju elus olema.
Meie sĂ”it saab alguse 22 juunil poole kahese Tallinki laevaga. Nikkerid on lĂ€benematud ja sĂ”itsid juba eile vĂ€lja. ĂlesĂ”it sujub tĂ”rgeteta ja Ă”htuks jĂ”uame Lintulahti nimelisse looduskaunisse paika. Ăöbimiseks tundub see paik, arvestades asjaolusid, optimaalne.



Need uhked majakesed ei ole mitte tualettruumid, ei, need on riietuskabiinid. Meestele-naistele eraldi ja puha

TelefonikĂ”ne annab teada, et Nikkereid, keda on sedapuhku neli, tuleb ĂŒks tunnike oodata. Paras ajavahemik Ă”htusöögi valmistamiseks.


Ja mis selleks Ă”htusöögiks vĂ”iks ka olla? Ăra arvata on raske, ma tean, seega ei hakka pikalt salatsema – need on makaronid konserviga!

Ăhtu on pikk ja valge, jÀÀb aega natuke ka ringi vaadata. Mitte kaugel meie peatuskohast, ĂŒle vĂ€ikese lahesopi, jÀÀb Neste Lintulahti tankla.

Soome kombe kohaselt on kogu veesÔidutehnika tÀies varustuses kai ÀÀres. Astu laiva!

Ăhtu ja vaade jĂ€rvele on kaunis. Vereimejaidki on talutavuse piirides.

JĂ€rv on ka sobilik veemĂ”nude nautimiseks, aga tundub, et vesi on viluvĂ”itu ja meie seast huvilisi ei leidu. KĂŒll aga on see paik suisa supelrannana kirjas. Ăhtu edenedes ilmuvad lĂ”puks ikkagi ka sÀÀsed vĂ€lja

23 juuni.
Kuna plaan on ambitsioonikas ja kilomeetritemahukas, peab kohe hommikust jÀtkama edasiliikumist. Esimese pikema peatuse teeme PyhÀjÀrvi lÀhedal paremale jÀÀva kirikukellade kollektsiooni juures.










Kiire peatuse teeme ka KĂ€rsĂ€mĂ€ki keskuses. Nimelt oleks vaja meie majakesse mĂ”ningaid tarbeesemeid, aga siin asuvast kirppisest kĂŒll miskit mĂ”istlikku ei saa. Samas asuvast toidupoest saab vĂ€hemalt jÀÀtist ja kui soovi, ka pĂ”nevaid lihakonserve

JĂ€rgmine kord peatume juba peale Oulut, kui vahepeal ĂŒsna intensiivne vihmasadu hakkab jĂ€rele andma


Poole kuueks saabume minu lemmiktanklasse Tornios. Kahjuks on siinne hinnakujundus tĂ”usnud mineviku ĂŒhest odavaimast tasemest praegusaja kesktasemele. Aga tankida saab ja keegi ei sega. Siinkandis soodsaimaid hindu pakub tankla, mis jÀÀb ca 40-50 kilomeetri jagu pĂ”hja suunas.
Indreku maja lekib natuke ja paistab, et tuleb taskunuga kÀiku lasta


Ca. kahe tunni pÀrast oleme pÔhjapolaarjoonel. Siin on kaunis vaikne, kohalik suveniiripoodki on juba uksed sulgenud. Seega, teeme pilti, need kes suitsetavad, suitsetavad, ja siis jÀtkame edasi pÔhja poole. Plaan on leida lÔkkevÔimalusega ööbimiskoht




Tee kulgeb paralleelselt Torniojoega. Aeg-ajalt on ka laagriplatse, aga need on kas hĂ”ivatud vĂ”i karavanidele ebasobivad. Teeme paar ebaĂ”nnestunud katset teelt maha keerata. TĂ€hendab, teelt maha keeramised kĂŒll Ă”nnestuvad, laagriplatside leidmine aga mitte. LĂ”puks, umbes kĂŒmne paiku , peatume jĂ”eÀÀrsel parkimisplatsil kindla plaaniga leida lĂ€hikonnast sobilik laagripaik. Vaade Torniojoe jĂ”ele ĂŒlesvoolu

ja allavoolu

Mitte kaugel teest ida suunas selline kohake ka leidub

Kenade puravikega, mis ma hiljem hommikusöögiks ka Àra praen

Ja pÔtrade söömajÀlgedega

Teeme jaanilĂ”kke ja kĂŒpsetame liha.

Rohkem vÀsinud lÀhevad magama, mina Indreku ja Katiga teeme veel tiiru lÀhikonnas

KÀime siinsamas valjuhÀÀlselt vuliseva Pakajoki nimelise jÔekese kaldal


JÔekese kaldal seisis puukuju, aga kes on vonkamies, seda ei oska kohe öeldagi. Hiljem uurisin jÀrele, et see peaks palgiparvetaja olema.

Veel jĂ€i lĂ€hikonda sisse vajunud punker. VĂ”i siis vana maakelder/kartuliauk. Ilmselt siiski sĂ”jaaegne rajatis, Lapi sĂ”ja pĂ”hisĂŒndmused hargnesid ju just siinkandis

24 juuni.
Vaatamata hilisele magamaminekule lĂ€heb ikkagi uni juba kuuest. Kuna muid varajasi Ă€rkajaid ei ole, siis vĂ”tan ĂŒmbruskonna hommikuse uurimise raskuse kĂ”ik oma Ă”lgadele. Mitte kaugel meie peatuspaigast kulgeb vana tee, ilmselt olnud kasutusel enne suure maantee valmimist. Silda ĂŒle Pakajoe aga enam alles pole

Selle asemel vuliseb kena kÀrestik, suuresti ilmselt kunagise silla materjalist

seega on selles suunas edasiliikumisega kÔik ja asutan tagasi minema

JalutuskÀigult tagasi, on aeg pÔÔnajaid hÀirima hakata

Aga pÔÔnatakse magusasti

Siiski saavad kĂ”ik kenasti jalad alla. Seeaeg, kui kĂ€ib kohmitsemine ja hommikukohv, vaatan veel ka teises suunas natuke ringi. Teelt mitte kaugel mĂ€enĂ”lva sees on veel ĂŒks kinni varisenud punker

Pikka check-outi ei tule ja oleme valmis jĂ€tkama pĂ”hjasuunas. JĂ€rgmise jalasirutuspeatuse teeme MuotkajĂ€rvi kaldale jÀÀvas parklas. Siin saab ennast kurssi viia ĂŒmbruskonna geograafiaga ja vĂ”imalustega loodusega tutvumiseks


Aga kohaliku rahvuspargiga tutvumine ei ole teps mitte seekordse vÀljasÔidu eesmÀrk

Ăige pea ĂŒletame juba ka Norra piiri. Toimub see ĂŒsna mĂ€rkamatult ja suuremate ekstsessideta. Varsti jĂ”uame jĂ€rele ĂŒhele omapĂ€rasele tegelasele veel omapĂ€rasema sĂ”iduvahendiga.

Kuna auto on teeserva pargitud, siis peatume meiegi, et rÀnnumehega natuke tutvust teha

Suundub matkasell loomulikult sinnasamasse kuhu meiegi. JĂ€tame ta siia omi asju ajama ja liigume edasi

Vaade Mazejohka jÔe orule. Sellist nime kannab vooluveekogu Google kaardil

Viidalt teeservas aga saab lugeda, et tegemist on Alta-Kautakeino jĂ”ega, mil pikkust 200 km kanti ja alguse saab ta hoopis Soomest. Lisaks kvalifitseerub ta ĂŒheks Euroopa parimaks lĂ”hejĂ”eks.

Natuke enne kahte jÔuame Altasse. Otsest vajadust linnas peatuda ei ole ja midagi eriliselt pÔnevat silma ka ei hakanud. Seega teeme lÔunapausi linnast vÀljuval suunal vasakule jÀÀval parkimisplatsil, taustaks fjord lumiste mÀgede foonil.


Söögiks tuleb mitte esimest korda rĂ€nnumehe lemmikroog – makaronid lihaga.

Sama parkimisplatsi kasutavad ka mingi sakslast organiseeritud automatk-rallil osalevad autod

Nime poolest on tegemist “Baltic sea circle 2022” ralliga ja nagu reklaam autol teada annab, siis 16 pĂ€eva jooksul lĂ€bitakse 7500 km

KĂ”ht tĂ€is, jĂ€tkame pĂ”hjasuunas. JĂ€rgmise peatuse teeme pĂ€rast E6 trassilt vasakule pĂ”hjasuunas, E69 peale Ă€ra keeramist peale Smorfjordi, kohe Nordkapi kommuuni piiril. Nimelt on Nikkerid tahavaatepeeglist kadunud ja selgub, et ĂŒhel reisijal on natuke halb. LĂ€hme ka jalgu sirutama


Kivipragudes ja suurema tuule eest kaitstud nÔgudes vohavad sÔnajalad


Palju kasvab siin ka rootsi kukitsat (Cornus suecica L.), mis meil Eestis on ĂŒsna haruldane kaitsealune liik, keda rohkem vĂ”ib kohata lÀÀnesaartel. SĂŒgisel kasvatab see taim pohlasarnaseid marju, mis pole kĂŒll mĂŒrgised, aga sĂŒĂŒa sellegipoolest ei sĂŒnni.





Veerand kaheksa paiku saabume sihtpunkti Nordkappi. Rahvast, nagu alati, on siin ĂŒksjagu. Kuigi, autosid on palju rohkem nĂ€ha kui inimesi. Aga ega see ilm ka niisama jalutamist vĂ€ga ei soosigi. KĂŒlm ja tuuline


Monument, mis kannab nime “Barn Av Jorden” ja mille juunis 1988 tegid lapsed erinevatest maailma paikadest, peaks teksti jĂ€rgi sellel sĂŒmboliseerima koostööd, sĂ”prust ja lootust. Otseselt Eestist kĂŒll kedagi mainitud ei ole, aga Anton Sovjet Unionist vĂ”ib ju ka vabalt Koplist olla. Mina aga mĂ”tlen hoopis seda, mis imelapsed need sellised olid, kes sellise tĂŒkiga hakkama said, st. kuidas kĂŒll lapsed selliseid asju meisterdada oskavad


Peale pikki kauplemisi ja Ă”nnelikke juhuseid saab kogu seltskond lĂ”puks ka ĂŒhe pildi tegemiseks piisavalt vĂ€ikesele territooriumile kokku.

Veel skulptuure. Ilmselt samuti laste meisterdatud



TeetÀhis rahvusvahelise matkaraja E1 alguses (vÔi siis lÔpus) mis suundub siit Itaaliasse, Sitsiilia lÔunatippu, lÀbi seitsme riigi ja kokku 8000km. Kaunis pikk tee vantsida.

Kuigi Nordkappi peetakse ĂŒldiselt Mandri-Euroopa kĂ”ige pĂ”hjapoolsemaks tipuks

siis tegelikkuses sirutub Nordkapist lÀÀnes merre pikk kitsas maasÀÀr, mille pÔhjatipp jÀÀb mÀrkimisvÀÀrselt kaugemale pÔhja.

Nagu turismiinfost nĂ€ha saab, siis oleks vĂ”imalik sinna ka jalutada, rada on 9 km pikk, edasi-tagasi ca 20 km. TĂ”otaks terve pĂ€eva matka, arvestades reljeefi. Niipalju, kui ma ka silmi ei kissitanud, ĂŒhtegi inimest selles suunas liikumas kĂŒll ei nĂ€inud. Kui kunagi peaks juhtuma veel siiakanti ja pĂ”lv samuti parasjagu kukkumisest paistes ei ole, siis igal juhul plaaniksin selle jalutuskĂ€igu ette vĂ”tta.

Infopost 307 meetri kÔrgusel kaljul merepinnast.



Kel soovi rohkem rahakotti kergendada, saab kĂŒlastada ka kĂŒlastuskeskust. TĂ€iskasvanu saab ligipÀÀsu 24 tunniks 310 NOK-i eest

vot just sellisesse hoonesse. Aga meie jÀtame selle seekord vahelem.

Veel ĂŒks vaade sellele “pĂ€ris” pĂ”hjapoolsele tipule

ja samast vaatepunktist sellele “klassikalisele” Nordkapile


Kuna ilm ei soosi siiajÀÀmist, pakime peale vaatamisvÀÀrsuste tuuri inimesed autodesse ja hakkama tagasi liikuma. Juhtub see kaheksa paiku

Tagasiteel pÔikame sisse natuke trassist kÔrvale jÀÀvasse Honningsvagi










PÀev on olnud pikk ja peale paari ebaÔnnestunud valikut Ônnestub siiski teelt maha keerata ja öömajale jÀÀda
25 juuni
Hommik toob jalutuskÀigud mereranda, kus torm igasugu sodi on kaldale uhunud



Ja mitmete kaudsete tĂ”endite alusel vĂ”ib öelda, et me pole siin ĂŒksi


Kella kĂŒmnest saame liikuma, et kohe varsti suunduda esimesele peatusele. Nimelt soovitakse katsuda lund, justnagu pool viimast aastat seda kodus teha poleks saanud)



Peatuspaiga kÔrval kasvab ohtrasti lauku, millist tÀpselt, pole teada, aga maitseb tÔesti hÀsti. Söövad kÔik.


Aegade jooksul on teekond Nordkappi mĂ€rgatavalt lihtsustunud seoses tunnelite kaevamisega. Tegelikult ei saakski ölda, et Nordkap just Mandri-Euroopa pĂ”hjapoolseim tipp on, sest ta asub ju saarel. NĂŒĂŒdseks kĂŒll tunneliga mandri kĂŒlge ĂŒhendatud. Minu esimene kĂ€ik sinna aga oli veel praamiga. Seega tuleks mandri pĂ”hjatippu hoopiski otsida kĂ”rvalasuvate poolsaarte tippudest


KeskpÀevaks jÔuame Porsangefjordi lÔpu lÀhedale ja teeme veel viimase peatuse mere ÀÀres


Edasi on aga nii, et 50 protsenti sĂ”idul osalevatest autodest peab nina kodu poole pöörama. Kuna teine 50 protsenti saab veel mĂ”ne pĂ€eva sellega venitada ja siiamaale jĂ”udmiseks on juba palju vaeva nĂ€htud, siis lĂ€hevadki meie teed Karasjoki asunduses lahku. Tangime kĂŒtust ja vett ning suundume mööda E6 trassi ida poole. Nikkerid aga mööda teed 92 Soome, Karigasniemi poole.

Meie tee kulgeb pikalt mööda jĂ”ekallast. Esialgu on see Karasjoki, mis hiljem suubud Tana jĂ”kke, mis soomepĂ€raselt on Tenojoki ja saamikeelne tĂ”lge vĂ”iks olla “great river”. Tenojoki on samuti ĂŒks kuulsaimatest lĂ”hejĂ”gedest maailmas.

Varsti avaneks ainuke vĂ”imalus veel otse Soome sĂ”ita, jĂ€rgmine sild ĂŒle Tenojoe on juba kaugel Norras Tana bru’s. Aga seekord meil seda vaja ei lĂ€he
Tuleb vĂ€lja, et mitte vĂ€ga ammu saigi siit ĂŒle ainult praamiga vĂ”i talvel ĂŒle jÀÀ. See 316 meetrit pikk sild on siin alles aastast 1993 ja kannab nime Saami sild ehk siis Sami bridge (Soome: Saamen silta; PĂ”hjasaami: SĂĄmi ĆĄaldi; Norra: Samelandsbrua). VĂ€heasustatud kant, aga kui palju keeli.

JĂ€rgmise peatuse teeme kena kĂ€restiku kohal. Infostendi info on vĂ€hemalt minule kaheti mĂ”istetav. Esiteks rĂ”hutatakse, et kalapĂŒĂŒk on litsentside alusel ja siis lisatakse, et lĂ”hepĂŒĂŒk on rangelt keelatud. No mis kala siit ikka muud pĂŒĂŒda vĂ”iks/tahaks kui ikka lĂ”het. KĂ”rval on veel miskit jutt parasiitidest. VĂ”ib-olla on siia koer maetud


Veel tuleb vĂ€lja, et pĂŒĂŒda ei vĂ”i ka kreveti, elussööda ega vihmaussiga


KÀrestik on tÔesti muljetavaldav. NÀha on, et mingil ajal on siin vett tunduvalt rohkem ja vaatepilt veelgi vaatemÀngulisem



Kella seitsmeks Ă”htul (siin kĂ€ib ka vĂ€ike jant kellaaegadega, kuna sĂ”itsime pikalt piki Soome piiri, siis telefon kĂ€is kord ĂŒhes kord teise maa vĂ”rgus ja et kellaaegadel on 1 tund vahet, siis vĂ€ike loomingulisus neis aegades on) jĂ”uame juba taaskord mere ÀÀrde. Seekord Varangefjordi kaldal asuvat Nesseby kirikut uudistama. Silt kirikuesises parklas annab teada, et ööbima jÀÀmiseks vĂ”i kauemaks kui kolmeks tunniks parkimiseks pole see paik mĂ”eldud


Poolsaar, millel kirik asub ja seda ĂŒmbritsev meri aga moodustavad looduskaitseala

Esimene kirik ehitati siia juba aastal 1719, praegune puukirik valmis aga aastaks 1858

TÀnapÀevaseks renoveeriti aga aastal 1983

Kiriku torn on 22 meetrit kÔrge

Kirikuaias on vĂ”imalik tuvastada ka paarkĂŒmmend hauda, ristidki lÀÀpas peal

Nagu ikka Norras, siis looduskividega probleeme pole. Kirikuaed

Vaade kirikuaiast edelasse. Taamal meres nÀha Vårjavuonsuolu saar

Palkait kirikuaias

Looduskaitseala tutvustav stend, millelt saab teada, et kaitseala on moodustatud veelindude kaitseks, mida on siin vaadeldud 22 liiki

See stend aga rÀÀgibtaamal paistvast puidust konstruktsioonist, mis on ehitatud 1950ndate lĂ”pul kalaostja Ivar Dahli poolt kalade kuivatamiseks. Sellisel viisil kala kuivatamine lĂ”ppes siinkandis kĂŒmmekond aastat hiljem. Siis mindi ĂŒle fileerimisele


JĂ€rgmine peatus on Mortensnes ja ei lase ennast kaua oodata. Siin asub mastaapne pĂ€randkultuuriobjekt. Osa sellest on ka kĂŒlastajatele avatud ning erinevaid ajastuid ja leide lĂ€bi 10000 aasta tutvustab nii hetkel kahjuks kĂŒll suletud muuseumihoone

kui ka 3-kilomeetrine matkarada. Kuna see viimane on jalutamiseks lahti, siis seda me ka teeme



Osa pindalast on pandud hooldama lambad.

Et nad ikka oma piire teaksid, on ehitatud selline arhailine tara

Meres kalda lĂ€hedal on 2 “allveelaeva”

Harilik drĂŒĂŒas (Dryas octopetala) on siinmail laialt levinud roosĂ”ieline. Eestis teda ei kasva, kĂŒll aga vĂ”ib teda taas leida Euroopa lĂ”unapoolsetest mĂ€gialadest, nĂ€iteks Alpidest vĂ”i Kaukaasiast. DrĂŒĂŒas on ka Islandi rahvuslill. Taim on vĂ€ga aeglase kasvuga ja pikaealine. Ăitsema hakkab alles ca 10-aastaselt ja 100-aastase taime vars vĂ”ib olla 10mm lĂ€bimÔÔdus

Ohvrikivi Ceavccageadge ehk Kalanmaksankivi, mida ĂŒmbritseb kivikestest laotud 13 sÔÔri. kivi hÔÔruti kalaĂ”nne saamiseks kalamaksaĂ”liga



Tuhndeaastane paadipĂ”hi. Kui aastal ca 1000 oli paat kaldal, siis nĂŒĂŒdseks on maapind kerkinud seitse meetrit








DrĂŒĂŒas ongi siin kohati valdavaks taimeliigiks












Suurem asula teel on VadsĂž

Vaatamata sellele, et on tĂ€itsa valge, on kell ikkagi pool kĂŒmme ja inimesi eriti mĂ€rgata pole





Ăöbimiseks leiame lĂ”puks ĂŒhe privaatse koha keset lagedat vĂ€lja vahetult enne Langbunesi nimelist paika. Tuul puhub nii tugevasti, et kerge hirm hakkab. Auto ju suure tuuletakistusega ja mitte kaugel tuule puhumise suunas asub jĂ€rsk kallas. Hirm muidugi asjata ja suurte silmadega. KaldajĂ€rsaku varjus on ka ĂŒks telk. Selles viibijatel paistab hulka pĂ”nevam olevat.
26 juuni 2022
Hommikuks tuul mÔnevÔrra taltub

Ka meri ei vahuta enam nii nagu öösel. Vaade lÀÀne suunas

ja samast kohast kagu poole

Kella 11-ks jÔuame Kibergi. Siin pÀlvib tÀhelepanu partisanide muuseum, kohalikus kÔnepruugis partisan museet

Muuseumimaja ees on veel mitmesuguseid ausambaid



Muuseumimaja ise on aga siinsetes mastaapides tavatult suur

Avatud iga pÀev 09-18.00

Piletihind on 100 norra krooni

ja maksta saab sellesse silindrisse vÀikese pilu kaudu raha sisse toppides. Kuna meil NOK-e ei ole, peavad nad meie eurodega leppima



Eksponaate on palju ja vaatamist kĂŒllaga, televiisoriski jookseb informatiivne programm

aga ĂŒhtegi inimest ei ole ja ei tulegi kogu meie siinviibitud aja jooksul


Ăldiselt jÀÀb mulje, ja seda mitte ainult siinse vĂ€ljapaneku pĂ”hjal, vaid ka ĂŒldiselt avalikus ruumis esindatud mĂ€lestusmĂ€rkide ja avaliku teksti pĂ”hjal, et nĂ”ukogude armeest peeti ja peetakse siiamaani lugu. Ilmselt seda pĂ”hjusega, et viimane punaarmeelane lahkus Norra territooriumilt 25 septembril 1945, mitte aga 50 aastat hiljem

Samuti saatsid sakslased siin taganedes palju sigadusi korda, mis peaasjalikult seisneb pÔletatud maa taktikas. Peaaegu kogu Kirkenes, Hammerfest, Hasvik, VardÞ, SkarsvÄg, Tufjord, Karmoyvaer, GjesvÊr, NordvÄgen, ja Neiden pÔletati maha. Arusaadavalt ei kutsu see esile mingeid sooje tundeid









kĂ”ige lĂ”puks tĂ€iendame kĂŒlaliste nimekirja

Siinsamas muuseumist ĂŒle tee jÀÀb Kibergi kĂŒlamaja

ja selle vastas omakorda veel ĂŒks muuseum

Varangeri rahvuspark, ehk kohalikumas pruugis VarangerhalvĂžya nasjonalpark, on see teema, mis siin kajastamist leiab


See muuseum on kĂŒlastajatele tasuta


ja taas pole hingelistki



lisaks tavavÀljapanekule on siin ka Ôppeklass.


muuseumiesisel muruplatsil aga tunnevad ennast hÀsti vÔililled. Kus nad seda ei teeks?

Meri on muuseumist mÔni samm ja ned sammud ka teeme

rand on inimtĂŒhi

ainult kalda lĂ€hedal meres on ĂŒks “allveelaev”

aga kes otsib, see mÔne teokarbi ikka leiab

siinsamas kÔrval on ka muul ja muuli taga vÀike sadam.

Sadamahoone on kĂŒll juba kĂ”vasti rĂ€sida saanud


Aga enamus maju asulas on kas kenasti korras hoitud, vÔi siis taastatud


LĂ€bi kĂŒlakese voolab ka vĂ€ike jĂ”eke, Kibergselva (elv = jĂ”gi norra k.)

Strandveien (veien = tee )

Muuseumitamised ja kĂŒlaringkĂ€igud lĂ”petame alles keskpĂ€evaks. Paras aeg natuke linnupetet vĂ”tta


Umbes pool tunnikest rahulikku sÔitu ja ongi VardÞya saarele viiva tunneli suu

teeserva jÀÀb natuke arusaamatu kompositsioon

Tunnel aga on 2890 meetrit pikk ja viib liikleja 88 meetri sĂŒgavusele allapoole merepinda,

et siis juba VardÞ linnakeses mere alt taas nÀhtavale ilmuda

Pargime auto, et piirkonnaga natuke tutvust tegema minna

“Kvinne mot havet” – naine mere vastu

1958 aastal ehitatud VardĂž kirik. Esimene teadaolev kirik siin aga asus umbes 200 meetrit praegusest ja andmed sellest ulatuvad nii kaugele ajas tagasi kui 1307 aastasse .


Merelinnud on mÔne hoone oma eriliseks lemmikuks vÔtnud ja igal vÔimalikul nukikesel on ka pesa vÔi paar

eks siit ole neil ka hea sadamal silm peal hoida, et Àkki saab söögipoolist


Sama hoone ĂŒhes sopis on omale koha leidnud ka muuseum. Seekord pomooride teemaline




Teemavalik on muidugi natuke kummaline. Asustasid ju sellise nimega venelased, sest seda nad ju olid, tĂ€naseks pĂ€evaks nimetab end pomooriks ainult mĂ”ni ĂŒksik, siit kaunis kaugele jÀÀvaid valge mere kaldaalasid. Seda ĂŒtleb ka nimi.(vene keeles ĐżĐŸĐŒĐŸŃŃ ‘mereÀÀrsed’)

Aga hoolimata sellest on muuseumis kÔik viks ja viisakas. Ei tea, kas mÔne pomoori kodus ka kunagi selline puhtus ja sÀra valitses



Kuna elati mere ÀÀres, siis on ka igapÀevaelu suuresti merega seotud ja see valdkond leiab ka muuseumis kajastamist



Ja nagu traditsiooniks, on ka selle omaette rahvagrupi hÀÀbumise peasĂŒĂŒdlane siin kenasti vĂ€lja toodud.






Meri ja kalapĂŒĂŒk ei ole ka siinkandi inimestele vÔÔras ja see temaatika on avalikus ruumis laialt kajastatud

MÀlestusmÀrk Fridtjof Nansenile, vÔib-olla kuulsaimale norrakale.

VardĂž hotell



Turismiinfopunkt

Infopunkti annab mitmesugust infot. Puust tulbalt saab teada, et linnastaatuse sai VardĂž aastal 1789, aga esimesed andmed asulast siin ulatuvad aastasse 800. TunneliĂŒhendus muu maaga aga on juba aastast 1982. Tahvel seinal aga on pĂŒhendatud Austria-Ungari pĂ”hjapooluse ekspeditsioonist osavĂ”tjatele. VĂ€ljus see Tromsost aastal 1872 ja naases siia , VardĂžsse, kaks aastat hiljem

Sellelt kivilt aga loeme, et oleme maailma pĂ”hjapoolseimas kindluselinnas, LÀÀne-Euroopa ainsas arktilises kliimavöötmes asuvas linnas, samas ka Norra idapoolseimas ja PĂ”hja-Norra vanimas linnas. Veel lisatakse , et siin on vanim kalurikĂŒla Finnmarkis, kus 17 sajandil peeti kuulsaid nĂ”iaprotsesse ja mis on olnud ka pomooride pealinnaks (?)


Vardoya pole siiski kĂ”ige idapoolseim saar Norras, vaid selleks on siinsamas lĂ€hedal asuv HornĂžya. Sinna on olemas ka paadiĂŒhendus

Kahjuks on paat just mÔni minut tagasi vÀljunud ja jÀrgmine lÀheb alles kell 15.00. Kahte tundi me ootama ei hakka ja saarel jÀÀbki kÀimata.

See LÀÀne-Euroopa vaatest kaugeim vÔimalik sÔidusihtpunkt on automatkajate seas kaunis populaarne ja tullakse siia vÀga eriilmelise tehnikaga

Vaatamata oma arktilisele asupaigale nĂ€eb linn suvel vĂ€lja nagu ĂŒks vĂ€ikelinn ikka

kenade renoveeritud puumajadega

ja laste mÀnguvÀljakutega

Traditsioonilisemat laadi hooneid katab kena mÀttakatus


Kindlasti ei saa kĂ€ia VardĂžyal ilma kindlust kĂŒlastamata


Kuningas Haakon VII ausammas kindlusevÀravas


Nagu kindlustele kohane, on ka siin vÀljapanek erinevast militaartehnikast erinevatest ajajÀrkudest


Kindlust hakati ehitama aastal 1734 kaitsmaks Norra suverÀÀnsust



SissepÀÀsuraha kogumine on nagu mitmel pool mujalgi Norras, automatiseeritud


Kindluse sees on ka vÀike vÀljapanek, mis on kajastatud allpool olevatel piltidel






Sellist laadi huumorit mĂ€letavad eestlased kindlasti “Pikrist”


Siin aga on ĂŒks ĂŒtlemata vana palgijupp, millel peaks olema sisselĂ”iked kĂ”ikide Norra kuningate poolt

Nagu graveeringud rÀÀgivad, peaks see puutĂŒkk kaugelt ĂŒle neljasaja aasta vana olema. Saksa okupatsiooni ajal olla see kuhugi minema visatud aga lĂ€bi Ă”nneliku juhuse taas tee siia muuseumi leidnud. Seda pajatas meile ĂŒks kohalik, vĂ”imalik, et suisa kindlusetöötaja (milline tore amet)






KÔige lÔpuks teeme statistikat


Kindlustus on perfektse kaheksanurkse tÀhe kujuline. Sisehoovis jagub ruumi veel pÀris mitmele hoonele



VĂ€lisvallil aga on kaitseks kahurid

Samuti on siit hea vaade edelasse jÀÀvale nÔiajahi memoriaalile. Aga sinna lÀheme jÀrgmisena



MÀlestustahvel kindluse sÔjaaegsele komandandile, kes suutis saksa okupatsioonile vastu pidada kuni 02 novembrini 1940. Kuna surmadaatumiks on mÀrgitud 09 november, siis ilmselt sai ta selle eest ka elust priiks



Kindlusest vÀljume teise vÀrava kaudu




Edasi vÔtame suuna juba nÔiamemoriaali poole ja katsume seda teha otse majade vahelt.


Barentsi mere laevaliikluse koordineerimise juhtimiskeskus

See kiriku moodi vÀljanÀgev ehitus kannab tegelikult nime Vardo kabel ehk Steglnesi kabel (VardÞ kapell / Steglnes kapell)

Ehitatud aastal 1908 ja erinevalt enamikest Finnmarki sellistest ehitistest, pÀÀses maha pÔletamisest WWII ajal

Kabeli ĂŒmber laiub surnuaed

Edasi memoriaali poole liikudes saab infotahvlilt lugeda, et memoriaal avati 23 juunil 2011 kuninganna Sonja poolt kĂ”ikide 17 sajandil nĂ”idumise eest Finnmarkis sĂŒĂŒdimĂ”istetute mĂ€lestuseks.


135 meetrit pikas hallis ripub 91 tahvlit, iga aastatel 1600-1692 sĂŒĂŒdi mĂ”istetud ja tuleriidal pĂ”letatud ohvri kohta. Neist 77 oli naisi ja 14 mehi. kolmandik ohvritest olid lĂ€bi teinud nn. veekatse. Nimelt arvati, et vesi kui pĂŒha element, hĂŒlgab kurja ja nii heidetigi kinniseotud kĂ€te ja jalgadega kahtlusalune vette. Kui inimene vajub pĂ”hja, jĂ€relikult oli sĂŒĂŒtu, kui aga jÀÀb pinnale, on sĂŒĂŒdi. Sellel ajajĂ€rgul jahiti nĂ”idu muidugi kogu Euroopas, aga selle vĂ€ga hĂ”redaltasustatud kandi jaoks on see kĂŒll pĂ€ris suur arv ohvreid

Samuti on iga ohvri kohta toodud vÀljavÔtted kohtupidamiste protokollidest

PĂ€ris mĂ”tlemapanev vĂ€rk. Eriti kui vaadata, et siitsamast paistab ka see valgeksvÔÔbatud puukirik. VĂ”i kui mĂ”elda natuke teise nurga alt, siis kas on ĂŒldse midagi pĂ”himĂ”tteliselt teisiti tĂ€napĂ€eval. Tuleriidale kĂŒll ei panda , aga kui nĂ€iteks mĂ”nel maal sĂ”da sĂ”jaks nimetada ja selle eest viisteist aastat vanglat saada, siis kas see pole mitte sama?

Siinsamas memoriaali ees on veel ĂŒks klaasist ehitis. Ja selles pĂ”leb igavene tuli. Selle igavese tulega assotsieerub endistel nĂ”ukogude inimestel teadagi mis. Olen ĂŒhte sellist isegi, automaat rinnal, valvamas kĂ€inud. Juhtus see kĂ”ik kĂŒll juba ammu, möödunud sajandi kaheksakĂŒmnendate teises pooles. Isegi pilt sai ajalehte, oli selline ĂŒllitis nagu “Molodjez Estonii”. Aga see siin pole see, vĂ€hemalt otseselt mitte.


Liigume tagasi linna poole. ĂleĂ”la pilk kogu kompleksile

Teeservas Ôitsevad magunad. Kenad kollased, mis liigist tÀpselt ei tea. Peaks Laansoo kÀest uurima

Ka kaug-pÔhjas harrastatakse ratsasporti

1994 aastal paigaldatud mÀlestustahvel hollandi maadeavastajale Willem Barentsile. Siis tÀitus 400 aastat tema KirdevÀila otsimise ekspeditsiooni algusest. TÔenÀoliselt kais ta ka siin

Aga mis see on, ei tea. Kui keegi teab öelgu mulle ka

Linnakese kÔrval kÔrgendikul punnitavad taeva poole kaks kera. Pole ma kunagi tÀpselt taibanud, mis asjad need sellised tÀpselt on ja miks nad just kera kujulised peaksid olema. Aga ju nii siis peab.
Tegelikult on tegu radarisĂŒsteemiga, kogu kupatuse nimi GLOBUS II ja see kuulub Norra sĂ”javĂ€eluurele. Ametlikult tegeletakse kosmose ja arktika Ă”huruumi monitoorimisega. KĂŒllap jagub seal veel ka muud tegevust.

Aga linnaruumis olevad kompositsioonid on ikka rahumeelsed ja kajastavad kohalikku eluolu


Vardos on ka kĂŒtusetankla. Kuna plaanime siit veel edasi pĂ”hja poole pressida, siis ootamatuste vĂ€ltimiseks on hea omada tĂ€is kĂŒtusepaaki

Ilmselt saab see olema minu elu seni kallimalt ostetud kĂŒtus ĂŒldse.

Veelkord kirik

SÔidame veel idapoolse saareosa pÔhjatippu




Siin asub linnuvaatlejate meeliskoht. VÀhemalt seda vÔiks neist skulptuuridest jÀreldada. Ega nad ju piirivalvurid ometi pole

Samuti on see meelispaigaks automatkajatele, saab rahulikult parkida ja ei sega kedagi. On ka Google kaardil selle koha peal mĂ€rge “Area sosta camper”, mida iganes see sĂ”na sosta seal vahel ka tĂ€hendab


Hornoya saar on parempoolne

Reinoya saar aga vasakpoolne

Igasugu huvitavat vÔi siis ka vÀhemhuvitavat rauakola vedeleb rannas.

Pakub peamurdmist, kuidas selline vanaraud siia randa saab. Tegemist on vÀga eriilmelise kolaga, vanadest uksehingedest autode mootoriteni. Ei saa vÔimalik olla, et meri selliseid asju kaldale uhub, raud ju raske. Aga ei tahaks nagu uskuda, et kohalik rahvas seda siia veab?

Saare idapoolse osa pĂ”hjatipu kĂŒlastamisega Vardoya tuur ka lĂ”ppeb. Lahkume, et liikuda edasi piki mereranda Hamningbergi poole, kuhu peaks jÀÀma tiba alla viiekĂŒmne kilomeetri. Tee sinna on kĂŒll asfalteeritud, aga vĂ€ga kitsas, ainult ĂŒhe auto laiune. Ja ka kÀÀnuline, mis teeb matkakaga liiklemise pĂ”nevaks

Aeg-ajalt on tee ÀÀres ka asustust. Ilmselt on need kĂŒll suvekodud

aga mine sa tea, vÔib-olla ka mitte. Talvel siia sattunud pole, aga oleks kindlasti omamoodi elamus

Sagedased teeĂŒletajad on pĂ”hjapĂ”drad. MĂ”ned tunduvad ka metsikud olevat, vĂ€hemasti silmatorkavaid eristustunnuseid ei paista


Vahel tuleb sekka ka sirgemaid lÔike

Enne asulasse jÔudmist on paremat kÀtt peatusplats, milles peatuja vÔib huvitavat infot saada

NĂ€iteks sellelt, Hamningbergi ajalugu tutvustavalt infolehelt saab lugeda, et kunagi oli tegemist ĂŒhe suurima kalurikĂŒlaga Ida-Finnmarkis. Kala oli palju, aga sadam oli vilets ja nii juhtuski, et möödunud sajandi viiekĂŒmnendatel muutus suuremate paatide kasutuselevĂ”tu tĂ”ttu sadama arendus juba möödapÀÀsmatuks. Norra valitsus alguses plaaniski ehitust, hiljem aga taganes sellest. SeetĂ”ttu lahkusid inimesed siit ja aastal 1965 oli asula talvel suletud. Neli vana pensionĂ€ri pidasid siin aastaringselt vastu suisa aastani 1978.

See infotahvel aga pajatab Norra esimese merepÀÀstelaeva tegemistest aasta 1894 maikuus

Siin aga veel vĂ€ike mĂ€lestusmĂ€rk sellele pÀÀstealusele RS1 “Colin Archer”

Siinsamas on ka inimtĂŒhjad liivarannad, vabalt vĂ”ib mĂ”ne pĂ€rlikarbi leida


Aga siinsamas asulasildi taga see kĂŒla paistabki. Ei nĂ€e kĂŒll vĂ€ga mahajĂ€etud vĂ€lja


Juba asulas sees olevalt stendilt saab lugeda, et Teine maailamasÔda jÀttis selle asula suuresti terveks ja seetÔttu on peaasjalikult enne sÔda ehitatud hooned kÔik kenasti terved

Teisel kuulutustetahvlil seisab, et kui on soovi tĂ€nada miskit kohalikku seltsi, kes parklas prĂŒgi kokku korjab jne. siis saab seda teha, kandes rahalised vahendid nende kontole (number antud). Veel annab keegi Elisabeth Riise teada, et korraldab krabipĂŒĂŒgisafareid. Iseenesest vĂ€ga pĂ”nev. Lisaks on krabigarantii.. Kolmas kuulutaja annab teada, et tal on kodus kohvik ja kel soovi saab tema poole kohvitama minna

Hamningsbergi kabel, 140-le inimesele aastal 1949 ehitatud puuehitis

SĂ”idame lĂ€bi kĂŒla, kuniks tee mere ÀÀres Ă€ra lĂ”peb.

Siin saab natuke ĂŒmbrust kaema mindud


Lahe suudmes torkab silma endine militaarobjekt.

Vaade siit lÀÀne suunas, tagasi kĂŒla poole

Selline nĂ€eb vĂ€lja kunagine sadamakai. Ilmselt ei olnud see kaugeltki piisav kaitsmaks kĂŒla ja laevu tormide eest

Aga siiamaani on ehitus kĂŒll ĂŒsna hĂ€sti vastu pidanud



Peale muuliga tutvumist lÀhen ja uudistan seda punkrit natuke lÀhemalt

Ilmselt hoiti siit lahesopil silma ja kirpu peal

Mingid kahtlaselt kaasaegsed rakendused vedelevad ka maas

Ajahammas aga pureb ja minu arust vÔiksid ka sellised objektid kuidagi paremini konserveeritud olla





KÔiki aga militaarajalugu ei huvita ja nii saavadki salve ka nÀidised kohalikust limukafauanast



Siit umbes kilomeeter-poolteist kĂŒla taga mĂ€e otsas on veel ka sakslaste rannakaitsepatarei jÀÀnused, aga sinna enam ei viitsi lontsida.

HĂ€stisĂ€ilinud traditsioonilised mĂ€taskatused. Tundub, et selline katus vĂ”iks vastu pidada kĂŒll


Endisaegset inventari vedeleb siin ja seal. See siin ilmselt paatide merest vÀljasikutamiseks

Siin aga ilmselt stendil vÀljareklaamitud kohvik

Veel ĂŒks vaade kabelile, seekord teise rakursi alt

Ja hakkame tagasi sĂ”itma. Aeg juba pealelĂ”unane ja vaja natuke midagi hamba alla saada. Selleks peatume Sandfjordelva nimelise jĂ”ekese suudme lĂ€hedal. Kunagi on sild siit otse ĂŒle viinud. Silda enam pole, aga postid on jÀÀnud

Mingi arusaamatu asi kivis kinni. Mingi kohalik Excalibur?

Vahepeal olen mererannas kÀikudega köögiinventari lÔikelauaga tÀiendanud

Teadustöö tegija peab olema visa ja lÔunasöögi valmimise jooksul on kohalikud limukanÀidised kenasti kokku kogutud


KĂŒnkalt avaneb hea vaade Vardoya saarele ja Vardo linnale sellel

NĂŒĂŒd sĂ”idame pikemalt ja peatume taas alles 20.00 paiku Ekkeroy asulas Ekkeroya poolsaarel. PĂ”rutame otse sadamasse. VĂ”i mis sadam, paadisild. Sellegipoolest on siin muuseum

Nagu muudki siinsed asulad kaldapealsel, on ka siin tegemist kalurikĂŒlaga

Et tegemist ei ole tÀiesti mÔttetu kohaga, annab tunnistust öömajade olemasolu. Keegi siia ikka tuleb ja ka ööbib siin

Nagu ikka, ei ĂŒhtegi hingelist. Muuseum on ka kinni juba



Aga paadisild on ise nagu vabaÔhumuuseum

Ilmselt krabilÔksud



Kuigi kalatööstust siin enam ei ole, kÀiakse merel ikkagi


Ka selline tööriist ei paista siin pÀris kasutusest maas olevat

Aga selle riistapuu seletamisel jÀÀn jÀnni

Ekkeroyst suundume Vadsole. KÀime (sÔidame) ka Store Vadsoya saarele

Vaade saarelt mandri poole Vadso asulale

Aga pikemalt siin ei peatu ja pÔrutame aga edasi mööda tuldud teed tagasi. Enne Tana brud satun teeservas huvitavale kaardile. Kui isegi Marokos on paari viimase aastaga NÔukogude Liidust lÔpuks hulk iseseisvaid riike saanud, siis siin eksisteerib selline moodustis nagu CCCP ikka veel


On kĂŒll ka vĂ€heke ajakohasemat infot ja kogu ĂŒmbruskond on kenasti kaardistatud



TĂ€naseks Ă”htuks olen plaaninud jĂ”uda Tana jĂ”e suudmesse lÀÀnepoolsele kaldale ja umbes poole ĂŒheteistkĂŒmne paiku me sihtkohta ka saabume. PĂ€ike muidugi kĂ”rges taevas

Viimane ots teed oli kaunis auguline ja kitsas kruusatee, mis sellise transpordiliigi puhul toob kiiruse kenast alla. Aga koht on kena ja tasus tulla. Kuna kohe kĂ”rval on mĂ€gi ja jĂ”e kaldadki on kaunis jĂ€rsud, siis parkimisruumi on ĂŒsna napilt. Peale meie paistab siin veel kaks autot olevat

Selline nÀeb Tana jÔgi vÀlja vahetult enne Tanafjordi suubumist. TÔenÀoliselt on siin juba ka tÔus-mÔÔn tunda-nÀha

Kellegil on ka paat ootevalmis seatud. Kui siit ka lĂ”het ei saa, siis kus veel? Mina kĂŒll ei saanud ka siit, aga ega ma ka ĂŒle paarikĂŒmne viske ei teinud. Lantki polnud lĂ”he oma

Aga et seaduslikult ja teaduslikult siin kalapĂŒĂŒki harrastada, siis tuleb vĂ€lja, et see on tĂ€iesti vĂ”imalik. VĂ€ikesed nĂŒansid paljastuvad infotahvlil jĂ”eveeres


Auto parkisime natuke kĂ”rgemale ja jĂ”est eemale, nĂŒĂŒd aga lĂ€heme Katiga vaatama, kuhu see tee lĂ”puks vĂ€lja viibki

Aga ei vii suurt kuhugi, lÔpebki siinsamas jÔkke Àra.

PÀris jÔe ÀÀres on kilomeetripost, mis markeerib 105 kilomeetrit Vadso asulast. Mis pÔhjusel just sellisel marsruudil neid kilomeetreid kokku on loetud, see jÀÀb selgusetuks

Aga tee ja jÔe ristumiskohalt saab juba pilgu mere osaks olevale fjordile endale pilgu heita




Ăörahu saabub sĂŒdaööpĂ€ikese all
27. juuni 2022
Hommikul saame liikuma 10-st


Kuni Rustefjelbma asulani sÔidame juba tuldud teed, sealt aga pöörame paremale, lÀÀne suunas. Kohe peale mahapööret jÀÀb vasakule Tana kirik. Kuna kirikud ongi siinkandis valdavad ajaloolised ja arhitektuuriliselt tÀhelepanuvÀÀrsed ehitised, siis teeme peatuse

See omapÀrase vÀljanÀgemisega puukirik valmis 1964 aastal asendamaks sÔja lÔpul aastal 1944 sakslaste poolt mahapÔletatud kirikut. Ei tea, mis viha neil sÔdivatel pooltel nende kirikute vastu oli, venelased armastasid neid ka hÀvitada

Kogu krempel on looduskivist katusega, ka eemalseisev 25-meetrine kirikutorn



Siinsamas kirikuesisel platsil on ka vÀike mÀlestusmÀrk saksa okupatsioonist vabanemisele. Huvitav oleks kuskilt uurida, mis pÔhjusel sakslased siin nii hÀvituslikult kÀitusid, et punaarmeed suisa rÔÔmuga vastu vÔeti. Selgitav tekst on lisaks ka soome ja vene keeles

Lisaks on veel ka monumentaalkunsti. Selle nimi on Muitu-Erindring. Mida iganes see siis ka ei tÀhenda

Aga vÀlja nÀeb selline ja avalikest allikatest saab teada, et maksis 1 026 000 norra krooni. Aga mis raha see ka on, meie VabadussÔja VÔidusammas maksis ikkagi 8,5 miljonit eurot!



JĂ€rgmise peatuse teeme Vestertana fjordi ilu nautimiseks. Siin on ka looduskaitseala ja mitmeid matkaradu. Matkamine (jalgsi) pole selle reisi raames aga plaanis





Meelespealilled, teaduslikumalt hoopis lĂ”osilmad. Millised nimelt, ei teagi, sest kodueestiski kasvab neid kĂŒmmekond liiki


Edasi liigume mĂ”neks ajaks merest eemale, et saada ĂŒle poolsaare Ifjordi. Tee on hea, liiklus praktiliselt puudub ja loodus on ĂŒsna lage ja taimestikuvaene. Lumelaike on veel palju.

Et siin ikkagi miskit toimub, annab tunnistust tara teeservas, mille taga on maapind kaunis tallatud olemisega

Poole ĂŒhe paiku jĂ”uame Lebesby asulasse. Siin kordub juba standartne lugu kirikutega. 1944 aastal sakslaste poolt mahapĂ”letatud kiriku asemele ehitati 1962 aastal selline puukirik



Kirikuaias on monument Anton Johansenile, kes olla olnud selgeltnÀgija, kes muuhulgas elas Lebesbys 30 aastat ja on siia ka maetud. Minu kommentaarid sellisele ametimehele muidugi puuduvad, esoteerika pole minu ala


Kohaliku kirikute ajalugu on kokku vÔetud selle sildiga siin

Peale selle selgeltnÀgija on kirikuaeda mahtunud teisigi

JĂ€rgmine huvitav koht peatumiseks peale Lebesbyt on umbes poolsaare keskel, kus nii paremalt kui vasakult on meri pĂ€ris kokku tulnud. Ilmselt on eesolev maatĂŒkk Nordkyn mitte just kauges minevikus eraldi saar olnud ja nĂŒĂŒd maakerke tĂ”ttu poolsaareks alandatud. Silt teeservas annab teada, millistel kellaaegadel talveperioodil vĂ€ljuvad edasiliikumiseks kolonnid. Nii karmid on teeolud siin talvel, ĂŒhed keerulisemad kogu Norras


Sildilt saab teada, et WWII ajal proovisid sakslased ebaĂ”nnestunult seda maariba kahe vee vahel Ă”hku lasta. Mulle jÀÀb kĂŒll arusaamatuks, mida sellega oleks saavutada tahetud. 6 mail, kaks pĂ€eva enne sĂ”ja lĂ”ppu, lasid sakslased siin maha kuus relvitut kalameest. See vahejuhtum on lĂ€inud ajalukku kui Hopseidi tragöödia. Peale sakslaste kapituleerumist uuris asja Norra politsei, aga tĂ”endite puudumise tĂ”ttu asi lĂ”petati. Hukkunutele on pĂŒstitatud ka mĂ€lestusmĂ€rk SkjĂ€nesis, mis seekord meie teele ei jÀÀ. Selle info valguses saan ma jĂ€reldada, et sakslased olid siinsetel aladel kuni sĂ”ja lĂ”puni


Tee Bekkarfjordist siia avati kuningas Olavi poolt alles 1989

Kella kaheks jĂ”uame Mehamni, mis vĂ”iks eesti keeli olla miskit Kesksadama taolist (ka Mehavn; pĂ”hjasaami keeles Donjevuotna, kveeni keeles Meehamina). NĂŒĂŒd oleks paslik kĂŒsida mis imeloomad need kveenid on. Wikipedia teab, et kveeni keel (kainun kieli, kveenin kieli, kvÀÀnin kieli ja meiðÀn kieli) on lÀÀnemeresoome keel, mida rÀÀgivad peamiselt PĂ”hja-Norras elavad kveenid. Varem peeti kveeni keelt soome keele murdeks. 1996. aastal said kveenid aga Norras ametliku vĂ€hemuse staatuse ning 2005. aastal tunnustati kveeni keelt Norra vĂ€hemuskeelena. Toona arvati Norras olevat 2000â8000 kveeni keele kĂ”nelejat. Alates 1860. aastatest ĂŒritas Norra valitsus kveene assimileerida. Keelati kveeni keele kasutus koolides ja valitsusasutustes, kveenikeelsed kohanimed asendati norra omadega. Alates 1970-ndatest on kveenidel ja saamidel lubatud oma keeli kasutada. Nii et vaata kui lahkeks on norrakad muutunud

Enne asulasse sisenemist jÀÀb vasakule surnuaed vÀikese kabeliga. Taamal lennuvÀli


Kae, kuhu Coop haarmed ajanud on

Asula pole suur, elanikkegi alla seitsmesaja. Keset kĂŒla aga on kirik

Mehamn aga pole veel kÔik. Siit saab edasi sÔita 20 kilomeetrit ida pool asuvasse Gamviki

Tee sinna on hea ja lÀbib kaunist arktilist maastikku. Ka ilm on armuline ja laseb silmal puhata



Nagu ikka, saab enne asulasse sisenemist ammutada informatsiooni eesootavast

Gamvik (pĂ”hjasaami keeles GĂĄĆgaviika) on hetkel koduks alla 200 inimesele. Kogu see piirkond siin on Norra ĂŒks vaesemaid ja vĂ€hearenenumaid. 2014 suleti kalatehas ja idaeuroopa kalurid lasid seejĂ€rel samuti jalga


Meldiv traditsioon on ka see, et iga endast lugupidav asula on koduks ĂŒhele korralikule muuseumile. Iga korraliku turisti kohustus on see muuseum ĂŒle vaadata. Seda enam, et tegu on maailma pĂ”hjapoolseima muuseumiga


Majad nĂ€evad kĂŒll kenasti korras olevat. Kuigi tööstuslik kalapĂŒĂŒk on lĂ”petatud, viimane kaluritalu pani uksed kinni 2008, siis harrastajatele on see paik ideaalne kalapĂŒĂŒdmiseks nii merest kui ka jĂ”gedest Risfjordelvast ja Sandfjordelvast. Seega kohalikud tegelevadki valdavalt turistide teenindamisega


Muuseumi vĂ€ravasse on ka ĂŒhed poolakad Ă€ra eksinud

Pargime nende kÔrvale meiegi, et seda pÔhjapoolseimat imemuuseumi oma silmaga kaema minna


Osa eksponaate on Ă”ues. VĂ”i siis vedeleb lihtsalt endisaegne vanaraud. Taamal seisab kurvalt tĂŒhi kalakuivatusrakendus.

Kohe muuseumi taga möllab aga meri. Lained on pÀris asised


Silt uksel annab teada, et muuseum on avatud argipĂ€eviti kĂŒmnest neljani

Kuna oleme saabunud lahtiolekuajal, siis saame ka sisse.

Pildid rÀÀgivad vÀljapanekust ise






Ăks tĂ€di, ilmselt personalist, rÀÀkis, et ka praegu eksporditakse Norrast suurtes kogustes seda kuivatatud turska. Muu hulgas ka nĂ€iteks LÀÀne-Aafrikasse








Veel mĂ”ningaid ĂŒmber hoone lĂ€hema ĂŒmbruse vedelevaid rauajurakaid ja muud kola. VĂ”iksid ka nagu vĂ€ljapaneku osad olla




Selline see muuseumi vÀlisilme on mere poolt tulija silmade lÀbi





Muuseumiga ĂŒhel pool, liigume asulas edasi


Ăle Gamvikbukta paistab Gamviki kirik

Siin on ka vÀikelaevadele sadam

Lahesopi servas on ĂŒks mĂ€lestusmĂ€rk.

Selgub, et on see pĂŒstitatud Gamviki hukkunud meremeestele ja kaluritele


Aga mis torniga maja see selline on, ei tea


Gamviki kiriku nĂ€ol on tegemist kĂ”ige pĂ”hjapoolseima kirikuga Mandri-Euroopas. Ăldse on siin palju asju kĂ”ige pĂ”hjapoolseimad.

Ehitati see aastatel 1957-1958, nagu aiavÀravateltki lugeda saab


Silt taral annab teada, et kirikut saab kĂŒlastada ainult juulikuu jooksul esmaspĂ€evast reedeni 11.00-18.00. Meie sellesse ajaaknasse seekord ei mahu

KirikumÀelt asula poole vaadates avaneb selline pilt

SeetĂ”ttu vĂ”tame siit kĂ”ige-kĂ”ige pĂ”hjapoolsemate asjadega asulast suuna veel rohkem pĂ”hja poole. Ees on loodusreservaat. KĂŒll piirangutega, aga mööda teed sĂ”ita ikka lubatakse


Seda kohta nimetatakse Slettnes ja siin jÀtkub nimekiri kÔige pÔhjapoolseimatest. Nimelt on pildil olev ehitis maakera kÔige pÔhjapoolseim mandril asuv tuletorn

Siit natuke edasi lÀÀne suunas sÔites lÔpeb tee parkimisplatsiga

Siin on tÀhistatud matkarada, linnuvaatlustorn, mitmeid WWII seotud ajaloolisi kohti ja tohutu tugev tuul

KÔik need vaatamist vÀÀrt kohad on kenasti stendil Àra toodud, loe kasvÔi saksa keeles kui tahad

Kuna puud on siin olematu kÔrgusega, roomates peaasjalikult mööda maapinda, siis nÀha saab kaugele.

Taamal juba jutuks olnud tuletorn ja tĂŒrkiissinine meri

See aga on see kuulus lindudevaatlemise putka

Selle putka tĂ€htsusest ja muust ĂŒmbritseva looduse kohta saab lugeda kahelt infotahvlilt




Putka seestpoolt vÀÀrib igati oma nime. Kaks ornitoloogiahuvilist saavad siin oma piilumishimu rahuldada

Aknad on kĂŒllpakettidega, muu hoone aga kaunis hĂ”re

Aga see kindlasti tÔsiseid fÀnne ei heiduta. Ja mere poole kiigates vÔib nÀha, et niisama putkas istuma ei pea

Ăks sveitslane on omale suisa rekkasse elamise teinud. Kaunis kehva on sellise suure pilliga siin liigelda, aga vaadates kuidas ka mĂ”lemad tagumised rattad keeravad, siis vast saab hakkama

Tagasiteel silman vasakul Gamviki patarei rajatisi teeservas

Vaade poolsaarele, mille jalamil asub Mehamni asula

Mehamni kirik, vahelduseks kivist. Valminud 1965


Tagasi Mehamnis, teeme vÀikese asulatiiru. Oma ligikaudu 800 asukaga on tegemist pÀris suure asulaga.


Ei tea kĂŒll tĂ€pselt, kas just selles hotellis siin, aga ĂŒhes Mehamni hotellis asub Mandri-Euroopa kĂ”ige pĂ”hjapoolseim hotellituba. tuba nr 301




JÔulumuuseum. Koos baari ja ööbimisega. PÀris huvitav komplekt


Ehitusmaterjalide pood. Saematerjali hind oleks olnud vÀga pÔnev teada saada.

Edasi suundume juba tagasi. Poolsaare keskosa lĂ€bistava tee ĂŒmbrus on kaunis lage ja vaene. PĂ”hiliselt lumesulamisvesi ja hĂ”re taimestik


Aga pÔhjapÔdrakasvatuseks sellest piisab

Vaade loodest poolsaare tippu eraldavale maakitsusele


Kui siin kuskil oleks hernepÔldusid, siis vÔiks arvata, et teeservas seisab hernehirmutis. Aga ilmselt on see siin miskit muu hirmutis, nÀiteks hirmutab pÔtru teele minemast vÔi miskit muud sellist

Kuna lumesulamine on alles tÀies hoos, siis on ka sellest tingitud vooluveekogusid



Tee möödub ka ĂŒhest looduskaitsealast, mida mina tĂ”lgiks kui tursafjordiorg


Vaade asustusele Bekkarfjordis


Tagasiteel palju peatusi ei tee. Ifjordist edasi aga algab taas enne sÔitmata lÔik

SĂŒgavale maase tungiva Laksefjordeni lĂ”pp

Siit edasi suundume juba Lakselvi poole

Tee kulgeb mööda juba tavapÀraseks saanud maastikke. Peatuse teeme Borselvdaleni looduskaitsealal



Lisaks erinevat sorti eluslooduse kaitsmisele on siin ka kaitse all ĂŒks maastikuobjekt. SĂŒgavale paekivisse uuristunud kanjon

Tegemist on tÔesti muljetavaldava vaatepildiga, foto seda tunnet edasi anda ei suuda

Vesi jÔes on kristallselge


KĂ€ime seda vaatepilti kaemas suisa kahest vaatepunktist.



Et koht on populaarne ka teiste kĂŒlastajate seas, annavad tunnistust sissekĂ€idud rajad


PĂ€eva lĂ”petame ĂŒheksa paiku Porsangerfjordi kaldal mĂ”nikĂŒmmend kilomeetrit enne Lakselvi

KĂŒlmkapist leiame veel jaanipĂ€evaks valmis kĂŒpsetamata jÀÀnud kanatooteid. Paras (viimane) aeg nad nahka panna

Ilm on tavatult soe ja ka piisavalt tuulevaikne.

MÔned pÔhjapÔdradki peavad vajalikuks uudistama tulla


Aga keskööl on siiski aeg magama heita. Seda vaatamata pÀikesepaistele

28 juuni 2022.
MĂ”nekĂŒmne kilomeetri pĂ€rast liikleme juba mitte ammu lĂ€bitud radadel
Deja Vu. Paar pÀeva tagasi lÀksime siin Nikkeritest lahku

ja taas tÀidame siin ka veepaaki

Sild ĂŒle KĂĄrĂĄĆĄjohka jĂ”e

ja jÔgi ise. PÀris priske


Lahkume Norrast. Meie sÔitudest jÀi kaardile maha jÀrgmine joon

Soomes kulgeme esialgu mööda hÔreda liiklusega ja suhteliselt sirget maanteed nr 92

Edasi aga pĂŒsime E75 peal

Rovaniemi. JÔulupukki kodu

Sellised suveniirid sai mererannalt Vardoya saarelt kaasa korjatud.

Koju saame 29 juulil. Kogu reisi marsruut nÀeb vÀlja selline. Kilomeetreid kogunes nelja ja poole tuhande kanti

Tervist!
“Mingi arusaamatu asi kivis kinni. Mingi kohalik Excalibur?”
Tekkis kiusatus erialast infot jagada, tegu on Norras kasutatava piiritÀhisega ehk piirimÀrgiga.
JÔudu,
Rene
Geodeet