Mullu sai kĂ€idud Vene-Norra-Soome piiride kokkupuutepunktis. Teine samalaadne koht Skandinaavia pĂ”hjaosas on aga veel, seal kus kohtuvad Soome-Rootsi-Norra piirid. Nagu tavaliselt, saab kĂ€ik teoks pĂ”himĂ”ttel mitu ĂŒhes, seega saab kasulik ĂŒhendatud meeldivaga.
SÔit saab alguse esmaspÀeva, 29 juuni 2020 hommikul, kell 07.00 vÀljuva Viking Line praamiga. Kas on see tavaline esmaspÀevahommik tööle suunduvate kalevipoegadega vÔi koroonapaanika lÔppemisest tingitud liikumispiirangute leevenemine, aga laev saab tÀis.
Kella 19-ks olen Tornios. Tangin oma lemmiktanklas paagi kurguni. KĂŒtust mahub arusaamatult vĂ€he. Viimati panin triiki TĂŒril, kuhu siit on ca 900 km, aga paaki lĂ€ks ainult 86 liitrit. Ăkki on Ă”hukork ees…? MĂ”nikĂŒmmend kilomeetrit edasi on kĂŒtus veel 12 senti odavam
Edasi tuleb juba huvitavam tee piki TorniojĂ”e kallast otse pĂ”hja, mööda The Northen Lights Route’i ehk RevotulientietĂ€
Poole ĂŒheksast keeran vasakule, piki jĂ”ekallast kulgevale teele. Edasi on suund loodesse piki Soome kĂ€sivarreks kutsutud piirkonda
Ăösel ĂŒhe paiku, öö on kĂŒll ainult kella jĂ€rgi, sest Ă”ues on tĂ€itsa valge, jĂ”uan lĂ”puks KilpisjĂ€rvele ja pargin ennast magama.
30 juuni.
Hommikul Àrkan nii kaheksast. Ilm on sompus, aga ilmaennustuse kiuste ei saja. Veel.
Panen kĂ”ik oma soojemad riided selga ja mĂ”ni minut peale ĂŒheksat hakkan liikuma.
MĂ”nesaja meetri pĂ€rast jĂ”uab rada SiilasjĂ€rvi jĂ€rve KilpisjĂ€rvi jĂ€rvega ĂŒhendava kĂ€restikulise jĂ”ekeseni. Kuna kĂ”rgem jĂ€rv asub 484, alumine aga 473 meetrit merepinnast, siis 11 meetri jagu langu lĂŒhikese maa peale tekitab suisa koselaadseid efekte

Teisele kaldale saamise hÔlbustamiseks on ehitatud sild

Peatselt hakkab ka vihmakest tibutama, mis mÔne aja möödudes vÀikesteks lumekruupideks muutub.
Rada on kivine ja vesine ja kaunis libe. Kasutavad seda ka loomad, kes siia endast vastavaid mÀrke on jÀtnud

Kuju ja vorme on erinevaid

Need viimased tunduvad mingite lindude, (metsiste?) omad olevat

Tunnen, et pean ka omapoolse panuse andma ja keeran diskreetselt rajalt maha. Kuigi, diskreetsusest rÀÀkida oleks liialdus, oma erkpunase jopega paistan ma nagu hiigelsuur poi tasasel merel….
Kuna nii suurtel laiuskraadidel on suvi ĂŒĂŒrike ja algab hilja, siis on nĂ€ha mitmeid erinevaid meil tavaliselt eri aegadel Ă”itsevaid taimi siin ĂŒheaegselt koos Ă”itsemas. Vegetatsiooniks sobilik periood on lihtsalt ajaliselt kokku pressitud. Varsakabjad

Kannikesed


Rada ronib ĂŒlesmĂ€ge ja tuul aina tugevneb. Praegu puhub kĂŒll peaasjalikult tagant, aga tagasitulles ju vastu! Maastik on ĂŒsna lage ja seetĂ”ttu on ka raja kulgemine hĂ€sti nĂ€ha. Samuti pĂ”hjapĂ”drakarjad. Loomad kĂŒll otseselt inimest ei pelga, aga hoiavad siiski turvalist distantsi

Aeg-ajalt tuleb ĂŒletada vĂ€iksemaid ja suuremaid niresid. Viimastele on sageli purded paigaldatud

Raja kÔrgeimas punktis on II ms. aegse saksa bunkri jÀÀnused

Samas kĂ”rval on ka ĂŒks taastatud ja tĂ€iesti kasutuskĂ”lblik eksemplar

Koikud sees ja puha. Sildid siiski keelavad siin ööbimise ja ka kĂŒttekolle ei ole mĂ”eldud kasutamiseks

Lapi sÔda
Siit ĂŒlevalt oli/on siiani hea ĂŒlevaade all orus olevale SiilasjĂ€rvi jĂ€rvele ja selle kaldal kulgevale teele

Edasi hakkab rada mööda mĂ€ekĂŒlge libamisi laskuma. Ja muutub raskemaks. Palju on lahtiste kividega lĂ”ike. Vasakule jÀÀb suurepĂ€rane vaade KilpisjĂ€rvele.

Tuleb ette ka kaks jĂ”ekese ĂŒletust, mis aga pole vĂ€ga keerulised. Ăhel neist, mis kannab Kitsijoe nime, on terve jugade kaskaad

VĂ€ike videojupike ka ĂŒmbrusest
Et rada on pÀris kÔrge ja jÀrsu mÀe jalamil, siis, nagu hoiatussilt vÀidab, on siin teatud aastaajal ka laviinid vÔimalikud. Lund siinkandis ju jagub, isegi praegu

Sihtkoha lĂ€henedes paikneb rada piki Norra piiri ja muutub oru pĂ”hjas ĂŒsna tasaseks. Soistele kohtadele on mĂ”ned jupid laudteed ehitatud

Sihtpunkti jĂ”udes tekib vĂ€ike segadus, kuna ĂŒhtĂ€kki torkab silma mitmeid erinevaid kollaseks vĂ€rvitud kivikuhilaid ja hetkeks pean esimest ettesattuvat selleks otsitavaks

Siis aga nĂ€en hoopis suurejoonelisemat betoonist ehitust. Piiripostiks ei saaks seda kuidagi kutsuda, ei teagi, mis see Ă”ige vĂ€ljend vĂ”iks eesti keeles olla. BetoonikĂ€rakas vast…) Paistab see natuke eemal keset vĂ€ikest jĂ€rve. JÀÀb ainult imestada, mis kaalutlused olid ammustel aegadel nendel piiri mahamĂ€rkijatel see tĂ€htis tĂ€his niiviisi keset loiku paigutada… Viit kinnitab mu arvamust, et tegu on Ă”ige objektiga

Et nii tÀhtsa objekti juurde ikka ligi pÀÀseda, on korralik laudtee ehitatud.

Kuidas kunagi betoon siia sai, ĂŒkski tekst ei selgita. Kuigi vĂ”iks, kindlasti huvitav logistiline probleem.
Rada KilpisjĂ€rvelt siia on samaaegselt ka kolmes riigis – Soomes, Rootsis ja Norras – kulgeva ca 800 km pikkuse, soome keeles Kalottireitti nime kandva matkaraja osa ja kus veel, kui mitte siin, kolme riigi kokkupuutepunktis, on raja avamisele pĂŒhendatud kivi

Piiri tÀpne asukoht siin mÀÀrati aastal 1897 ja praegune piirimÀrk ehitati aastal 1926, seega ligi sada aastat tagasi. Pildil vaade Soome poolt

Tegemist on maailma pĂ”hjapoolseima kolme riigi piiriga, mullu kĂŒlastatud Soome/Norra/Venemaa kokkupuutepunkt on 900 m lĂ”una pool..
Minule teadaoleva info kohaselt tohib ĂŒmber maamĂ€rgi ehitatud laudteed mööda vabalt ringi peale teha. Schengen ikkagi. Kuigi on rĂ”hutatud, et kaasas ei tohi olla tollitavat kaupa. đ Teen siis ka ringi peale ja alles hiljem saan teada, et olen ikkagi seadust rikkunud. Oleksin vist pidanud tegema poolkaare Soome ja Norra territooriumil, aga Rootsi sektorile ei oleks tohtinud astuda…. Ăksikasjad sellest saan teada, kui alustan tagasiteed ja astun sisse siit mitte kaugele ehitatud matkaonni.

Asub siin kaks maja. Ăks on kĂŒmnele kĂŒlastajale mĂ”eldud ja tĂ€isvarustuses puhkemaja, mis on lukus ja mida saab kasutada eelkokkuleppe alusel

Piilun aknast sisse ka

Teine maja, kelopuust palkhoone, on vaba kasutamiseks kÔigile soovijatele

Ukse ees on paar tĂ€htsaimat tööriista – labidas

ja metallpurkide laiakslitsuja:

Vaatamata ukse kÔrval olevale koroonaviirust puudutavale ja matkaonnide sulgemisest teada andvale hoiatussildile on uks lahti

Sees on meeldivalt soe, tundub, et hiljuti on köetud. Mugavaks Àraolemiseks on kÔik vajalik olemas. Kööginurk gaasipliidi ja tee/kohvi/kakao/soola ja suhkruga. KööginÔud jms.

Samuti magamisase. Vooditarbed peavad endal olema, kui just ei taha riietega kÔval laudlavatsil pikutada..

Aknast on nÀha, et enne tibutanud vihm on parajaks sajuks arenenud. Panen vee tulele ja teen kakaod. KÔrvale hammustan kaasavÔetud lÔunat.

Muude paberite seas on laual ka kenasti kiletatud kujul info, mis annab teada, et Soome-Rootsi piiri ĂŒletamine mujalt kui ametlikest piiripunktidest on keelatud ja need, kes seda teevad, on riigipiiri rikkujad. Kaasa arvatud need, kes ĂŒmber piiriposti kĂ€ivad. TĂ€ielik jama ja bĂŒrokraatia musternĂ€idis. Oleksin pidanud taotlema loa piirivalvelt (!). No igatahes on ĂŒmber piiriposti nĂŒĂŒd kĂ€idud

Pikemalt peatujale on ka kirjandust. TĂ”si, valik on kĂŒll mitmekeelne aga kaunis ĂŒksluine. Uue testamendi ingliskeelne versioon, ĂŒks venekeelne juturaamat ja soomekeelne krimka.

Hoovis on kena ilmaga ka lÔkketegemise ja grillimise koht

Koos Ôuemööbliga )

Samuti hubane vĂ€likĂ€imla ja kĂŒttepuude varu

Sattusin mĂ”tlema, et kui praegu propageeritakse hirmsasti sooneutraalsust, siis mingil pĂ”hjusel on tualettruumid selles vallas kahe silma vahele jÀÀnud ja endiselt tehakse vahet M ja N ruumidel….))

Vaatamata sellele pisiasjale on kĂ”nealune asutus igati ontlik ja leiaks vajadusel kasutamist kĂŒll…

Kuna ilmateade telefonis nĂ€itab ainult arenguid halvemuse poole, ei tasu siiski kauaks siia mĂ”nulema jÀÀda. VĂ€hemalt pole Ă”nneks ohtu öö peale jÀÀda, pimedaks ju ei lĂ€he…). Teen lĂŒhikese sissekande kĂŒlalisteraamatusse, millest selgub, et siin on kĂ€idud olenemata aastaajast ja hakkan saapaid jalga ajama. Ăuest on hÀÀli kuulda ja varsti ilmuvad kaks nooremapoolset matkajat ka nĂ€htavale. LĂŒhikese vestluse kĂ€igus saan teada, et neil on varustust kaasas kaheksapĂ€evaseks matkaks. Veel vĂ”tame jutuks selle jabura olukorra seoses Rootsi piiriga siin. Saan teada, et KilpisjĂ€rvelt kĂ€ib siia ka laev, ĂŒheotsa pilet 25 eurot, edasi-tagasi aga 30. Ja et kuna paadisild jÀÀb siin Rootsi poole piiri, siis pardale saab ainult pĂ€rast dokumentide kontrolli ja piirivalve eriloaga.
Tagasitee enam nii lĂ”bus ei ole. Vihmasadu muutub lörtsisajuks, mis kiiresti tiheneb. Tuul on ka tugev ja nĂŒĂŒd otse vastu. Umbes 45 kraadise nurga all vastu tuiskav lörts teeb riided kiiresti lĂ€bimĂ€rjaks. PĂŒksid kleepuvad jalgade kĂŒlge ja et kĂ€si ei tasu libedate kivide ja muidu turvalisuse huvides taskus hoida, siis saavad needki mĂ€rjaks ja muutuvad ĂŒsna kohmetuks.

Raja kĂ”rgeimal kohal, kus tuul tugevaim ja ka sadu tihedaim, tuleb vastu ĂŒks juba aastates paarike, suured seljakotid seljas ja nĂ€od kĂ”igele vaatamata rahulolevad. Tervitame ja liigume vastassuundades, soovin juba autoni jĂ”uda..

Viimastel langustel tunnen, et pÔlvedele on kogu marsruut natuke rÀngalt mÔjunud ja need muutuvad jÀigaks. Aga vean ikka vÀlja. Veerand viieks olen lÔpuks auto juures tagasi. 7 tundi vantsimist. Statistika nÀeb vÀlja selline.

Panen soojenduse tööle ja hakkan vettinud riideid seljast koorima. AluspĂŒksid on ka lĂ€bimĂ€rjad. SeejĂ€rel hĂ€vitan jĂ€relejÀÀnud söögivarusid, erilist rĂ”hku kĂŒĂŒslaugule pannes.
Kuna plaan nĂ€gi ette ka Norrat, siis sinna suundungi. Soome – Norra ĂŒhine tollipunkt on siinsamas, mĂ”ni km. enne reaalset piiri. Et roheline tuli pĂ”leb, siis pĂ”rutan aga edasi.

Enne piiri, veel Soome poolel, köidab pilku silt, millel kiri: Ahdaskurun silta. Keeran vasakule parklasse asja uurima. Selgub, et tegu on 10,9 meetri pikkuse Lapi ainukese sĂ”ja ĂŒle elanud kivist vĂ”lvsillaga, mis ehitati aastal 1943 rasket saksa sĂ”jatehnikat silmas pidades ja mis nĂŒĂŒd on nö. muuseumieksponaat.

Ei jĂ”ua veel stendilt kogu infot lĂ€bigi lugeda, kui kaks norra tollitöötajat, nooremapoolsed mees ja naine, valge Ć kodaga platsis. Kohe pinnima. Ja nagu ikka, siis tavalise tollitöötaja labased kĂŒsimused suitsu ja alkoholi kohta. No kui palju seda kraami siis ikka vĂ”iks ĂŒhte sĂ”iduautosse mahtuda. Kerge tĂ”rge tuleb alati selliste pĂ€rimiste peale ja avaldan kahtlust, kas neil ĂŒldse mingit juriidilist Ă”igust on siin ĂŒlbitseda, Soome territoorium ikkagi. Aga ei hakka asja vĂ€ga teravaks ajama ja lasen uudishimulikul ja agaral plikaohtu ametnikul pilgu oma auto sisemusele peale visata. Mehel tundub justkui natuke piinlik olevat oma kolleegi pĂ€rast ja lausub vabandavalt, et ma polevat midagi valesti teinud. Ătlevad, et de facto piiril on politsei, kes samuti mind kĂŒsitlema hakkab, ja sĂ”idavad minema. Nii teen minagi
Piiril politsei tĂ”esti on. Nooremapoolne ametnik on vĂ€ga viisaks ja lahkus ise, mitte selline ilmselgete kompleksidega nagu Ă€sjakohatud naistöötaja. Soovib autojuhilube nĂ€ha. Avaldan imestust, sest juba ammu pole sellist soovi keegi avaldatud. Piiril vĂ”iks vĂ€hemalt mingi muu dokumenti kĂŒsimist eeldada. Pilgu soovitud dokumendile visanud ja justkui sellelt miskit vĂ€lja lugenud, teatab, et peab mind kahjuks tagasi suunama, kuna Norra avanevat teistele riikidele peale PĂ”hjamaade alles 15 juulist. VĂ€lja arvatud Rootsi muidugi, lisades. Selge sott, polegi midagi vaielda, tuleb ots ringi keerata.
Edasi juba kodutee. MÔnele autole aga on siin sÔitmine viimaseks jÀÀnud..
