Öskemen

Taas rohkem tuntud teise, venepärase nime all: Ust- Kamenogorsk. Ja eks ikka sellepärast, et ajalooliselt on ka siin asula rajamises tegevad just venelased.

Raudteejaam asub kesklinnast umbes 9 km kaugusel. Raudteejaamal on ka nimi: Защита. Nii on ta ka sageli sõiduplaanides kirjas ja sellest võib Öskemeni sõita soovival informeerimata reisijal kergesti segadus tekkida.

Omanäolise standardina on ka siin vaksali juurde üks vana vedur vaatamiseks välja pandud.

Veel on ausammas raudtee-ehitajatele.

Juhiseid, kuhu vaksalist edasi liikuda, annab teeviit. Kesklinna viivad bussi kasuks otsustanud rännumehe liinid 1, 11, 8, 8a ja 19. Sõit linnaliini bussis maksab siin linnas 90 tenget ja piletit saab lunastada bussis kaasa sõitvalt kangelaslikult konduktorilt. Ei suuda lihtsalt ette kujutada kuidas selle professiooni esindajad ( seni olen kohanud ainult naisterahvaid) suudavad sellega hakkama saada. Pikk päev mitte eriti mugavas bussis loksuda ja pidevalt silmas pidada igas peatuses tipptunnil kümneid ja kümneid peale ja maha sibavaid inimesi ja lisaks veel nende inimeste vahel bussis pidevalt eest taha ja tagasi ette niheleda ning rahade ja piletitega  sehkendada.

Teise võimalusena jaamast kesklinna liikumiseks võib kasutada trammi. Öskemen on üks kahest linnast Kasahstanis, peale seda, kui Almataas nii 5 aastat tagasi trammiliinid üles võeti, kus sellist transpordiliiki saab kasutada. Teine on Pavlodar. Selleks tuleb suunduda üle raudtee, kasutades selleks otstarbeks ehitatud silda.

Kohe sillalt laskudes jõuategi trammipeatusesse.

Siin on lõpp-peatus liinidel 2 ja 3. Trammid on juba elatanud, Nõukogude-aegne toodang.

Sõit trammiga maksab hetkel 65 tenget ja maksta tuleb konduktorile

Selle tasumise märgiks saab ka vastava tõendusmaterjali.

Peale trammivagunite on umbes samavanad ka rööpad ja sõit on kaunis mürarikas ja kurnav.

Trammijuhi amet ei ole samuti kergete killast. Meenub ammuste aegade slogan: 6 kuuga trammijuhiks…. Peale juhtimise…

….peab õbluke juht ka pöörangutel rööpaid seadma.

Ei suuda ennast talitseda ja uurin, milline on sellise kangelasliku tööpanuse hind. Selgub, et tunnipalk trammijuhil on 450 tenget. Seega 1 EUR/h (!).

Kui aga olete läbisõidul, siis juhtub sageli, et rong siin pikemalt peatub. Näiteks Nursultan – Ridderi rong seisab ligi tunni. See annab suurepärase võimalise vahelduseks suhteliselt kallile rongirestoranile süüa vaksalihoones asuvas kohvikus ” Встреча”. Boonusena kontide sirutus. Võite süüa näiteks ainult värske salati

Kui aga kõht tühi on, tasub mõelda ka prae peale.

Kui Teil aga eriliselt veab, saate kõik oma mured transpordipolitseile südamelt ära rääkida.. Käimas on parajasti kodanike vastuvõtt

Pikemaks ajaks saabujale on aga teadagi vajalik öömaja ja mõned variandid valikust on ennast ka raudteejaamas reklaamimas.

Kes aga, vastupidi, lahkumas, sellel kulub sõiduplaan marjaks ära.

Kui Teie rongini on veel üksjagu aega, ei pea just niisama ringi töllerdama vaid saab istuda selleks otstarbeks kohandatud ruumis. Kutsutakse seda suursuguselt ootesaaliks.

Öömaju on linnas igale maitsele ja rahakotile. Nõukaaja klassika on hotell “Ust-Kamenogorsk”

Ka fuajee on tüüpiline.

Standardse toa saab 6700 raha eest. Välja näeb selline.

Pesta saab ka, selleks on numbris vastavad installatsioonid.

Kellele Nõukoguse arhitektuur ei istu ja soov rohkem raha magama panna, sellel see loomulikult ka õnnestub. Ühe võimaluse selleks pakub Irtõši kaldapealne, kuhu on paigutunud paar sellist objekti.

Või siis hotell.

Ka Ulba jõe kaldapealsele jagub prestiiži. Hotell Shiny River:

MIDA TEHA ÖSKEMENIS.

Tegemist on ikkagi tööstuslinnana ja spetsiaalselt seda linna tavaliselt ükski reisumees oma reisisihiks ilmselt ei vali. Põhiliselt on see platformiks Altai mägedesse suundujatele. Aga viimased aastad on muutnud ka seda paika inimsõbralikumaks ja päeva või paar annab siin ära sisustada küll. Kui on aega varutud ainult päevake, siis üks koht vajab kindlasti külastamist. Seal võib igavust tundmata veeta terve päeva, eriti, kui vene keelega tuttav olla. See on

VABAÕHUMUUSEUM

Asub see Irtõši vasakul kaldal kesklinnast üle silla. Selle vahetus läheduses on suur mošee, mida on sobilik orienteerumisel maamärgiks võtta. Paremale jääbki sissepääs pargi hiiglaslikule, kaugelt üle sajahektarilisele territooriumile.

Kuna tegemist on küll entusiasmiga loodud aga mitte puhtalt altruistliku ettevõtmisega, tuleb ka pilet muretseda. Seda saab mugavalt teha sissepääsu kõrvale selleks tarbeks ehitatud hoones.

Pileti ostmine ise on lihtne, lihtsalt annate raha kassasse ja saategi vastava paberitükikese.

Raskem on otsustada, milliseid pileteid osta, sest erinevad piletid annavad erinevaid õigusi. Siin tuleb hinnata oma aega ja huvi. Peale näituseväljapanekute ja paviljonide on siin ju veel näiteks loomaaed. Kindla peale minek on osta selline pääse, mis annab õiguse siseneda kõikjale. Selline “üldvõti” maksab 1000 tenget.

Esimese asjana vaatavad külastajatele vastu mõned teenistuse lõpetanud lennumasinad.

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga