20 juuni lÔuna paiku saame oma ratastel koduga Tallinnast liikuma
Ja kui juba vĂ€ljasĂ”it nii hilja peale jÀÀb, siis on ka Leetu jĂ”udmine ĂŒsna hea saavutus. Ăöbimiseks leiame sellise paiga teest natuke eemal pĂ”llu/metsaserval mitte kaugel Kaunas-Klaipeda trassist.

Kaardil nÀeb see sÔidu algus selline. Vahemaa koduga tuleb 536 km.

21. juuni.
TÀnane pÀev on plaanitud transiitetapina ilma pikemaid peatusi tegemata. Ja valdavalt nii ka kujuneb.
Kuskil Poola teedel mÀrkan sÔber Mihkli ettevÔtte autojuhti kohalike vÔimuesindajatega asju arutamas. Ilmselt vÀrskendatakse vastastikku teadmisi liikluseeskirjadest ja Ôpitakse uusi vÔÔrkeelseid sÔnu.

LÔunasöögiks siiski peatuse teeme.

KĂ”ht tuleb kenasti tĂ€is sĂŒĂŒa.

Sellise söögi leiame Lomzast

Kui uni lĂ”puks tahab vĂ”itu saada, on kell juba kaugelt ĂŒle sĂŒdaöö, Poola on seljataha jÀÀnud ja oma 960 km-se lĂ€bisĂ”iduga oleme poolde Slovakkiasse jĂ”udnud

22. juuni.
TĂ€nane eesmĂ€rk on Ă”htuks mere ÀÀrde vĂ€lja jĂ”uda. Selleks tuleb veel ka Ungari ja jupp Sloveeniatki lĂ€bida. Pildil skulptuur meilgi tuntud muinasjutu ainetel. CsĂłt’i asulas selles samas Ungaris

Samas ka luteri kirik, parasjagu renoveerimisel

Nagu ikka ĂŒhes korralikus kĂŒlas, paistab ka siin puude tagant lisaks luteri omale veel katoliku kirik. Korralik (usu)valikuvabadus.

Mis Ungari transiit see muidu on, kui guljaƥƥi ei söö. LÀhmegi seda otsima. Selleks tundub sobivat nÀiteks see söögikoht Zalabaksa asulas

Aga nĂ€e, vĂ”tab nĂ”utuks. Soovitud rooga ei paistagi menĂŒĂŒst


See-eest on palju teisi roogasid. Kuna mu ungari keel pole just suurem asi, siis tuleb loterii

Aga kÔik, mis kohale tuuakse, on samuti vÀga maitsev

vÔi siis mitte pÀris..

Sloveeniat jÀÀb teele alla kĂŒmne kilomeetri. Piiril on sisenemisel ka kontroll. KĂŒsitakse, kas lĂ€heme Horvaatiasse ja jaatava vastuse jĂ€rel lastakse edasi liikuda. Dokumente nĂ€idata pole vaja.
Horvaatias on suuremad kiirteed tasulised ja selleks, et veel valges mereni jĂ”uda, siis viimase lĂ”pu ĂŒhel sellisel kulgemegi. Ilmselt maksab matkaauto pilet rohkem kui tavalise sĂ”iduauto oma, igatahes vĂ”ttis selle natuke ĂŒle saja kilomeetri pikkuse lĂ”igu eest kĂŒsitav rahasumma Ă€ra igasuguse isu veel tasulisele teele naasta.
Igatahes veerand kĂŒmneks me Krki saare lĂ€hedal Aadria mereni jĂ”uame. Edasi tuleb asuda ööbimiskoha otsingutele

Sellega on siin aga kaunis keeruline

Vaade Ôhtusele Bakarski lahele

Rannikupiirkonnas on praktiliselt vÔimatu leida sobilikku parkimiskohta matkakale. Tuleb natuke eemale liikuda

LÔpuks leiame suurepÀrase parkimiskoha vÀikesel teekesel, mis viib alajaamani elektriliinil. 45.261022, 14.580723 TÀiesti privaatne ja rahulik koht. Selle peale vÔib suisa suppi keeta!

Et pikast roolis olemisest natuke taastuda, vĂ”tan pimedas ette veel ĂŒhe vĂ€ikese jalgsimatka. Nimelt pakub mulle huvi mitte vĂ€ga kaugele jÀÀv sild meie homse sihtkoha, Krk-i saare ja mandri vahel.
Nagu silt juba varakult teada annab, on silla ĂŒletamine tasuta. Veel mitte ammu tuli selle lĂ”bu eest raha maksta, aga 2020 sai selline nöörimine lĂ”pu

NĂŒĂŒd aga antakse tasuta sĂ”idust teada suisa kaheksas keeles

VĂ”tan kĂ€tte ja jalutan ĂŒle silla. Jalutada saab aga pĂ€ris pikalt, sest silla kogupikkus on suisa 1430 m

Sild ise on ĂŒllatavalt vana. Ehitust alustati juba 1976 aastal ja valmis saadi 1980. Tol valmimise ajal nimetati silda paar kuud varem surnud presidendi auks Tito sillaks.

Sild koosneb tegelikult kahes osast, pikemast kaarest ja lĂŒhemast kaarest, mis toetuvad vĂ€inas asuvale Sveti Marko saarekesele.

Allikad rÀÀgivad, et tegu on pikkuselt kolmanda betoonist kaarsillaga maailmas ja pikima omataolisega vĂ€ljaspool Hiinat. Kas need andmed ka ajakohased on, ei oska öelda. Kuna sillal on mĂ”lemas suunas ainult ĂŒks sĂ”idurada, aastas aga on ĂŒle miljoni sillaĂŒletuse, siis on sild juba vĂ€ikseks jÀÀmas ning kĂ€ivat uue projekteerimine.

Igatahes sild on kÔrge ja öine kuuvalguse vaade pÀris muljetavaldav.

Viimane transiidipÀev kujuneb 678 km pikkuseks

23. juuni.
Selline see eile Ôhtul leitud laagrikoht hommikul vÀlja nÀeb

Ja et oleme kĂŒnka otsas, avaneb ka vaade, pildil pĂ”hja suunas. Majad esiplaanil on Kavrani asulas

Vaatan lĂ€hema ĂŒmbruse ĂŒle, hommikul tuleb ju ikka natuke pÔÔsaste vahel tuhnida ja asjatada. On siin mitmes suunas kulgevaid jalgradu

Metsas on palju kiviaedu, mis annab aimu, et see mets on alles hiljaaegu kasvanud. Varem on siin ilmselt lagedam olnud, karjamaad nÀiteks.

Aga palju tĂ€napĂ€eval ikka neid lambaid kasvatatakse, siinkandis on turism ja selles Ă€ris liikuvad lambad ilmselt palju tulutoovam ettevĂ”tmine. Nii kasvavadki paljud alad vĂ”ssa. Mis pole ju ilmtingimata paha vaid ilmselt isegi suisa positiivne selle ĂŒleĂŒldise looduse hĂ€vitamise foonil.

Hommikused asjatoimetused tehtud, liigume Krki saarele. Plaan on ringi tuuseldada ja sobiva ranna teele ette jÀÀmisel natuke sellel aega veeta. Liigume otse lĂ€bi saare lĂ”una suunal. Ăsna saare teises otsas, enne Stara BaĆĄka asulat teeme peatuse. Silma hakkavad kenad vĂ€ikesed abajad

Maantee on kĂŒll ĂŒsna mere kaldal, aga selle tasemest palju kĂ”rgemal. Tuleb natuke jala minna

Vesi paistab tĂŒrkiissinine ja puhas

Ăhte suuremasse, Oprna Bay nime kandvasse lahte, on ka natuke inimesi kogunenud.

Siingi on maa kiviaedadega kruntideks jagatud. Keegi on viitsinud nii kaugele teest hunniku laminaatparketti tassida. TĂ€iesti arusaamatu.

Otsustame siiski siinsed rannad seekord kasutamata jĂ€tta ja liigume edasi. Stara BaĆĄka asulasse sissesĂ”idult aga enam edasi ei saa. VĂ€hemalt meie liiklusvahendiga mitte, sest tee on lihtsalt nii kitsas, et vaevu mahub vĂ€ike sĂ”iduauto liikuma majade vahel ja ĂŒmber pöörata on ka pea vĂ”imatu.

Aga teispool mĂ€eahelikku on asula nimega BaĆĄka, ilmselt siis see uuem versioon. Liigume sinna. Linnulennult kĂŒll lĂ€hedal, aga mööda teed pĂ€ris pikk maa, ca 30 km. Et liikuda tuleb ka ĂŒle mĂ€e, siis on see meie transpordile samuti kiirust alla toov retk. Aga kohale saame. Pargime ranna lĂ€hedale tasulisse parklasse ja lĂ€heme patseerima. Pildil kuulus 1800 m pikkune nn BaĆĄka rand ehk Vela plaĆŸa BaĆĄka, tĂ”lkes “BaĆĄka suur rand”.

Kus on turiste, seal on ka igasugu nĂ€nni mĂŒĂŒgil

Linnakeses peaks elama alla tuhande pĂŒsielaniku, aga ilmselt praegusel turismi kĂ”rghooajal on siin inimesi kordades rohkem

Viitadelt saab muu hulgas teada, et see vanem Baƥka jÀÀb siit jala minnes ainult 5 km kaugusele.

Valik kohalikku kodukootud (ilmselt) alkoholi


Kuurort asus siin juba 19 sajandil.

Linnakese sĂŒda koosnebki kitsastest tĂ€navatest ja vanadest kivimajadest

BaĆĄka PĂŒha Kolmainu kirik

Juhised neile, kes sooviksid kirikuga lÀhemat tutvust teha

Taamal linna foonil mĂ€e otsas paistab veel ĂŒks ristiga hoone – Church of the St. John ehk PĂŒha Ivani kirik. Kuidas see eesti keeles korrektne oleks, ei teagi. Juhan Ă€kki? Kuna tee sinna ei ole meie transpordile, jala minejaid aga hetkel napib, siis jÀÀbki selle juures kĂ€imata

Tagasiteel Baƥkast peatume restoran Moƥuna juures. KÀes on lÔunaaeg ja otsime midagi hamba alla.

Siingi pakutakse ilmselt piirkonna firmarooga, tervet vardas kĂŒpsetatud siga. Koht on muidugi stiilne ja viisakas, aga ei sobi meie plaanidega peamiselt seetĂ”ttu, et ooteaeg tĂ”otab tulla pikk. Hinnad on ka restorani vÀÀrilised. PĂ€eva kĂ”ige produktiivsemat aega ei tahaks aga sööki oodates Ă€ra raisata ja liigume edasi. St. tagasi.

Teeme seda seekord mööda saare idakaldal kulgevaid vĂ€iksemaid teid. Peatus Gostinjac’ asulas

Siin on vĂ€ike kirik – Crkva sv. Martin



LÔpuks Soline asulas satume rannale, mis lubab ka veemÔnusid nautima minna.

Veeprotseduuride jĂ€rel lĂ€heme tutvuma mitte kaugel asuva karstinĂ€htuse – Biserujka koopaga

PĂ€ris niisama koopasse tuiama ei saa, teatud aja tagant, tehakse seda organiseeritud korras ja giidi saatel. Seni saab aga infotahvlitelt teavet ammutada.

Saab teada, et koobas on avastatud juba ammu, ilmselt enne inimest, sest siit on leitud koopakaru ( Ursus spelaeus ) luutĂŒkke

Koopasuu kohale on selline majake ehitatud. Siin on ĂŒhtlasi ka piletikassa

Koobas ise on tĂŒĂŒpiline omataoline

Mitte just teab mis suur, pikkus ca 110m, aga sellegi poolest on kÔik sellistele koobastele omane, stalagtiidid ja stalagmiidid tÀiesti olemas

Samuti suurem saal. See on vĂ”imaldanud siin ka mĂ”ningaid vĂ€iksemaid kontserte korraldada. Kuigi suhteliselt madal ja pĂŒsiv (13 C ) temperatuur ilmselt pikaks ajaks inimesi siin kinni ei hoia.



Nagu ikka seal, kuhu satub turist, on ka kauplejad platsis. Siin saab endale soetada kohalikku mett, oliiviĂ”li ja kĂ€rakat. Lisaks veel ĂŒht-teist

Parkla koopa kĂŒlastajatele

Koopast ÀrasÔidul jalutavad vastu kaks lammast. VÔib-olla viimased omataolised siin, rohkem pole neid silma hakanud.

Kell on sealmaal, et vaja on hakata otsima Ă”htust laagriplatsi. TĂ€na tahaks leida sellist, kus saaks ka jaanilĂ”ket teha ja natuke supermarketist ostetud sea sisefileed grillida. Sellise koha leidmineaga on keeruline. Eriti veel turistidest ĂŒlekĂŒllastunud Krki saarel. Seega liigume tagasi mandrile ja suundume otse mĂ€kke.

MĂ€gedelt avaneb teadupĂ€rast hea vaade. Ăks selline on siin.

Et oleks ka mingi kindlam sĂ”idusiht, mille ÀÀres laagriplatsi otsida, siis otsime selle. Ja selleks saab Nebeski kivilabĂŒrint.

Peale juba mitmekordset kĂ”hklust edasi sĂ”itmise osas, mis peaasjalikult on tingitud teede mittesobivusest meie kasutada oleva tehnika jaoks, pressime endid lĂ€bi tee kohal kaarduvate puude lĂ”puks ikkagi labĂŒrintide juurde vĂ€lja. Siin pole peale meie kedagi ja ka parkimiskoha leiab sellise, et saab kenasti ööbima jÀÀda.

Tulijaid tervitatakse kohe positiivsete sÔnumitega

Neid kiviringe vĂ”i labĂŒrinte on siin ĂŒksjagu. KĂ€ime kĂ”ik lĂ€bi. Allpool proovin ka vĂ€ikese kokkuvĂ”tte teha, kuigi see esoteerika valdkond pole just minu teema. Mulle meeldib ikka fĂŒĂŒsikaseaduste jĂ€rgi elada.










Inimasustus siinsetes mÀgedes on kindlasti iidne ja ka viimastel sajanditel on siin, kui otsustada ehitiste vÔi nende jÀÀnuste jÀrgi, rohkem elatud kui tÀnapÀeval.
Mitte kaugele meie laagripaigast jÀÀb nĂ€iteks selline, ĂŒsna haruldase iseloomuga klaasist ja metallist kabel eelmise sajandi algusest


Samuti leiab juba ĂŒsna jĂ€medatest puudest ĂŒmbritsetud ja lagunevaid maakivimĂŒĂŒre ja ehitisi


Veel vÀÀrib tĂ€helepanu kivist kaev koos seda ĂŒmbritseva vööga

Enam kĂŒll mitte kasutuses. Aga pole ka, kes kasutaks


Vaatamata sellele, et Ă”ues puhub meeletu tuul ja metsaalune on kuivi lehti tĂ€is, ĂŒritan siiski leida piisavalt tuulte eest varjatud ja ohutu koha lĂ”kkele. Aga isegi siin metsa all ja kiviaia varjus keerutab tuult ja lennutab sĂ€demeid selliselt, et ei riski isegi nii paljukest materjali pĂ”letada, et grillimiseks piisavalt sĂŒsi saada.

Kuna grillimisest ei tulnud kahjuks objektiivsetel asjaoludel miskit vĂ€lja, sĂŒĂŒa aga tahaks, siis lĂ€heb kĂ€iku nö. makarony po flotskii

Teatud mĂ”ttes ja olukordades puhas klassika, jaanipĂ€eva menĂŒĂŒ kĂŒll nĂŒĂŒd just mitte

Makaronid pole samuti teab mis Ôige roog enne magama minekut ja seega lÀhen veel jalutama.

SĂ”najalaĂ”it siit ilmselt ei leia, aga teist jaaniöö kĂŒlalist tasub otsida kĂŒll. Liigun natuke mööda siis tuldud teed pidi tagasi. Tulles jĂ€id mĂ”ned majapidamised silma ja nĂŒĂŒd ĂŒllatab suisa tĂ€navavalgustus. Seda kĂŒll ĂŒhe laterna nĂ€ol teede ristumiskohal.

Lisaks lendavatele eksemplaridele on rohus juba kaugele nÀha ka klassikalisemaid jaaniusse. Siinsete valgus on mÀrgatavamalt tugevam kui nende oma, keda kodus suvel kohata vÔib.

Tiirutamine Krk-i saarel ja jaanituleks sobiliku ööbimiskoha otsimisele kulub kokku suisa 182 kilomeetrit

24. juuni
Vaatamata pÀris pikaleveninud eilsele Ôhtule on tÔusmine ikkagi varajane ja kella seitsmest on hommikusöök juba pannil valmimas.

Peale kehakinnitust otsustan veel lĂ€hema ĂŒmbruse sellele suunale, kus eile kĂ€imata jĂ€i, samuti pilgu peale visata.

Loodus on ĂŒleval mĂ€gedes lopsakas

Leiab siit pÀris mitu majapidamist.

KĂ”ik ei paista pidevas kasutamises olevat, kĂŒll aga ka mitte maha jĂ€etud.

Ăö lĂ€bi möllanud meeletu tuul ei ole ka hommikuks vaibunud. Pildilt on muidugi selle tugevust raske hinnata, aga puude ladvad on ikkagi kaunis ĂŒhele poole kaldu. öösel oli vahepeal selline tunne, et kohe-kohe lĂ€heb majake ĂŒmber.

LabĂŒrintide juurde viival teeotsal on hobused vĂ€lja ilmunud



Enne ĂŒheksat asutame liikuma. Otsustame rannikule tagasi liikuda mitte tuldud teed pidi vaid vĂ€iksema/suurema ringiga. Plaan on muu hulgas kĂŒlastada PlitviÄka jezera rahvusparki.

Sellised kivist kaevud, nagu eile sai selle klaaskabeli juureski nÀhtud, paistavad olevat siinne kaubamÀrk. Igas hoovis selline.

Podbilo surnuaed

Surnuaia ees kabel, taamal aga kirik – Church of Our Lady of the Snows vĂ”i horvaadi keeles Crkva Majka BoĆŸja SnjeĆŸna. Tundub nagu oleks Lumekuninganna kirik?

RĂ€nnak viib lĂ€hemale Bosnia piirile ja siinkandis on ilmselt juba ka viimases sĂ”jas lahinguid peetud. Mitte kĂŒll sageli, aga siiski veel piisavalt on hooneid, millel nĂ€ha otsesed sĂ”ja armid. Kas kuulijĂ€ljed, suuremad augud vĂ”i siis suisa varemed. Samuti on palju mĂ€lestusmĂ€rke ja memoriaale.

PÀris tÀpselt kursis pole, milline see retoorika kahe riigi vahel praegu on, et kas on lepitud ka pÀriselt vÔi mitte.

Liigume mööda erinevaid vĂ€ikesed teekesi, mis mĂ€gedest ĂŒleminekul muutuvad eriti kitsasteks ja kurvilisteks. Pole meil just kĂ”ige sobilikum sĂ”iduk siia, aga pole ka miskit hullu. Tegelikult tuleb isegi haagisega metsaveo rekka vastu. KĂ”rgemates kohtades on ĂŒmbrus pilve mĂ€hkunud

Horvaatias on, nagu selgub, ĂŒsna laialdane raudteevĂ”rk, kokku 2617 kilomeetrit. Siin pildil sĂ”idame ĂŒle raudteeharu, mis tuleb pĂ”hja poolt ja suundub nii kaugele lĂ”unasse nagu Split rannikul.

Kuna raudtee kulgeb piki mÀeahelikku siis oleks valgel ajal siin rongiga sÔita kindlasti vÀga elamusterohke.

PĂ”hiline vaatamisvÀÀrsus rahvuspargis, kuhu suundume, peaks olema Suur kosk ehk Veliki Slap. LĂ€heneme sellele lÀÀne poolt. Kose lĂ€hedal oleva parkla juures on taas ĂŒks ilmselt sĂ”jas hĂ€vinud hoone

Mitmekeelne infotahvel parkla kĂ”rval annab teada, et kĂ”ik kĂŒlastajad peavad rahvuspargis viibides omama kehtivat piletit. Ăhtegi piletikioski nĂ€ha aga pole.

See aga ĂŒhte Ă”iget turisti peatada ei tohiks. Kui piletit ei mĂŒĂŒda, siis sĂŒĂŒdistagu iseennast.

Igasugu kÀske ja keelde on siin, nagu rannikulgi, kuhjaga

Koske moodustaval jÔekesel paistab mingi vana veski olevat

Selline kena looduskivist hoone, laastud katusel ja puha.

Aga pÔhivaatamisvÀÀrsus ei jÀÀ samuti kaugele


See piletivĂ€rk paistab ikka kĂ”vasti sĂŒdamel olevat siin

Alla jÔeorgu ja nende kuulsate jÀrvede juurde laskuv trepp on millegipÀrast suletud

Aga ka siit ĂŒlevalt on nende helesinine pind kenasti nĂ€ha. Paistab arvukalt kĂŒlastajaid, kes ilmselt on sinna teiselt poolt tulnud.

Teiselt vaateplatvormilt, mille juurde viiva tee leidmine oli kaunis keeruline, avaneb veelgi parem vaade alla orgu ja UNESCO maailmapĂ€randi nimistussegi kuuluvatele jĂ€rvedele. NĂ€ha on ka ĂŒsna pĂ”nev laudtee

PĂ€ris metsik loodus!

Siin see vaateplatvorm ise ongi.

Ja lÀbi metsa siia tulev teeke, mille algust suurel teel on esmapilgul raske mÀrgata

Kuna seal all jĂ”eorus, vĂ”i ehk oleks isegi sobivam öelda kanjonis, tundus pĂ€ris pĂ”nev, siis otsustame ka teisel kaldal Ă€ra kĂ€ia. Selleks tuleb sĂ”ita ĂŒle lĂ€bi jĂ€rvede voolava Korana jĂ”e. Pildil maanteel 429 asuv sild ĂŒle selle jĂ”e.

Teeme siin vahetult peale silda vÀikese peatuse.

Selle kĂ€igus saab teeservast alĂ”tĆĄasid korjata. Selle luuviljalise metsikult kasvavaid puid/pÔÔsaid on teeservades ĂŒsna sageli mĂ€rgata ja parasjagu on need viljad just valminud. Tegelikult on alĂ”tĆĄa haralise ploomipuu (Prunus cerasifera) vili. LÀÀne-Euroopas tuntakse kultuuris kasvatatavat alĂ”tĆĄat mĂŒrobalaani nimetusega.

SĂ”idame rahvuspargi keskusesse. Ăieti on neid siin paarikilomeetrise vahega suisa kaks. Ja turismikonveier töötab tĂ€istuuridel Rahvast on murdu ja turismibussidega muudkui aga tuuakse juurde.

Siit saab ka osta selle lÀÀnekaldal nii palju rĂ”hutatud pileti. Hind on pĂ€ris krĂ”be. Kuna me pĂ”hiatraktsiooni oleme juba Ă€ra nĂ€inud ja ilmselt midagi veel pĂ”rutavamat siin varuks pole, siis loobume sellest pakkumisest. Selline piletiraha eeldaks, et veedaksime siin ikka terve pĂ€eva, mitte kiire pooltunnikese. Ăhtu ka juba varsti kĂ€es. Seega vĂ”tame kursi tagasi rannikule

Turistilt kooritakse siin ka muude asjadega mitu nahka. Nagu nĂ€ha, kĂŒsitakse lihtlabase hotdoogi eest 7,5 euri, muudest asjadest rÀÀkimatagi. Aga tegelikult on see rahvuspark muidugi omapĂ€rane ja igati kĂŒlastamist vÀÀrt paik.

Kella nelja paiku jĂ”uame juba merega silmsidesse. Enne, kui tee hakkab mĂ€eharjalt alla serpentiinitama, teeme peatuse. Infotahvlid annavad teada,et siin olev asulakoht BaĆĄke OĆĄtarije on ĂŒks vĂ€heseid Velebiti mĂ€gialale jÀÀvatest kĂŒladest mis tekkis Karolinska tee rajamisel. Kaubanduse areng sisemaa ja mere vahel tĂ”i sellesse asulasse hiljem uusi elanikke, siin said kaubakaravanid ööbida.

Ajalooliselt on siin kolme tee, Karolina, Terezijana ja KneĆŸic-Kekiceva, kokkupuutepunkt. TĂ€napĂ€eval saavad siit alguse paljud matkarajad ĂŒmbritsevatele mĂ€etippudele.

Samuti on ĂŒmbrus kaitse alla vĂ”etud, moodustades Horvaatia suurima, 2274 km2, looduspargi “Velebit”. Kuna siin saavad kokku kolm kliimavöödet: vahemereline, kontinentaalne ja mĂ€estikuline, siis on seepiirkond vĂ€ga rikkaliku floora ja faunaga. SeetĂ”ttu kuulub looduspark juba aastast 1981 UNESCO biosfÀÀrikaitsealade vĂ”rgustikku. TĂ€psemalt saab lugeda sellelt infotahvlilt

Kuna ĂŒht-teist saab vaadata ka siinsamas lĂ€hiĂŒmbruses, siis pargime kodu Ă€ra ja vaatamata mere poolt puhuvale pidevale marutuulele, saab mindud asja uurima

Selleks tuleb natuke ĂŒlespoole ronida, enne kui miskit nĂ€ha saab


See kivikuup paigaldati siia, GospiÄi ja Karlobagi ĂŒhendava OĆĄtarijska vrata (927 m) tipu lĂ€hedale juba 1840. aastatel, mil tee ehitati. Kirjade jĂ€rgi oli see pĂŒhendatud Austria keisrile Ferdinand I-le, kes loobus troonist 1848. aastal, kaks aastat pĂ€rast kalju raiumist.

Kiri postamendil aga annab teada, et 2003 aastal pÀÀstsid monumendi lammutamisest ja taastasid selle mingisugused “PRPA” liikmed. Kes iganes nad siis olid, aga tubli algatuse tegid, igati lahe kuubik kuulidel

Mööda mÀe harjale ehitatud kiviteed saab jÀrgmise skulptuuri juurde

Sellel kivil on kajastatud tĂ€htsamad daatumid GospiÄ’st Karlobag’i viiva tee ajaloos

Mis selle eesmÀrk on olnud vÔi on, ei olegi selge. Kui siin kunagi tuulevaiksem on, siis vÔiks siin isegi pikniku pidada

Aga ega pildilt sotti saa, milline see tuul siin ikkagi on, seega tuleb teha vÀikene klipp
Tee mööda mĂ€eharja jĂ€tkub, kĂŒll natuke tagasihoidlikumas teostuses

Minu vĂ€ikene jalutuskĂ€ik saa lĂ”pu ĂŒhe sellise posti juures. Kui hĂ€sti vaadata, paistab ka kodu taamal teeservas. Hakkan tagasi kiirustama. Kui just tuul enne Ă€ra ei vii


Selline tore ringtee siin veel, neile, kes ilmselt pikemalt siinkandis ringi vaadata sooviksid

See stend viib huvilisi kurssi kohaliku taimestikuga, mille puurindes domineerib selline huvitav taim nagu euroopa humal-sarvepuu (ostrya carpinifolia) koos saare, erinevate vahtrate ja tammedega. Samas puuduvad siin vahemere igihaljad liigid

Vaade merele ja saartele on tĂ”esti lummav ja teen juba ennast kordavaid pilte. See ĂŒlesvĂ”te on natukene maad juba mĂ€eharjalt alla sĂ”ites tehtud

Teel on vaikselt kuju vÔtnud plaan sÔita Pagi saarele. Internetist on vÔimalik leida ka praamigraafik ja see annab lootust mÔte ellu viia.

Kuigi Pag on saar, mis mandriga on ĂŒhendatud ka sillaga oma kagutippu pidi, siis praamisĂ”it on samuti omaette elamus. JĂ”uame parasjagu sadamalĂ€histele, kui saarelt naasev praam vĂ€lja ilmub

Selliste vÀljaminekutega tuleb saarele saamiseks arvestada

Ja siis, kui ei ole kĂ”rghooaeg, nagu praegu paistab, et ei ole, saab seda ĂŒlesĂ”itu sooritada jĂ€rgmistel kellaaegadel

PraamijĂ€rjekord on ĂŒsna mĂ€rkimisvÀÀrne

Sadam on selline pisike ja tagasihoidlik

Praam ise aga ĂŒsna pirakas



Meri on isegi sellises kitsas vÀinas pÀris tormine


JĂ”uame selle pika pĂ€eva lĂ”pupoole isegi randa. PlaĆŸa Planjka TrinÄel

Ja mÔned isegi vette! MÔtlesin selle pildi puhul, kas see ikka kÔlbab esitleda, aga kuna ma ju ise ka seal koos lapsega, siis miks ka mette.

Saarel on ööbimiskoha leidmine paras pĂ€hkel, aga lĂ”puks leiame ĂŒhe mere poole viiva kĂ”rvaltee, millel sobiv tasku olemas.

Ja on ka viimane aeg, pÀike juba loojas

Potti lÀheb Poolast ostetud purgiguljaƥƥ

TÀnane mÀgiretk ja seiklused Pagi saarel veavad kaardile suisa 280 km pikkuse joone

25. juuni.
Hommik kostitab kena vaatega saari tÀis merele ja mingile farmile selles

Ilm on kĂŒll natuke kahtlane ja vihm pole ilmselt vĂ”imatu, aga see ei hirmuta, kella ĂŒheksa paiku hakkan mööda teekest ranniku poole liikuma

Olles jĂ”udnud praktiliselt sinnamaani, kuhu minna kavatsesingi, lĂŒĂŒakse taevaluugid valla

Vihm on intensiivne, aga lĂŒhiajaline. Saan ikkagi lĂ€bimĂ€rjaks, sest ega kuhugi vĂ€ga varjuda pole

Aga lĂ”pp hea kĂ”ik hea, kĂŒll ma Ă€ra kuivan. Edasi hakkame liikuma saarega sama nime kandva asula Pag poole. Sellisena see kĂ”rgelt mĂ€e otsast paistab

Kahe ja poole tuhande elanikuga linnake paikneb maasÀÀrel, mis eraldab osa lahte eraldiseisvaks laguuniks

AjalooĂŒrikute jĂ€rgi mainiti Pagi nime esimest korda 10. sajandil. Aga siis asus linn tĂ€napĂ€evasest 3 kilomeetri jagu lĂ”una pool

Ja enne tĂ€napĂ€evase linnaga tutvumist lĂ€hmegi vaatama seda nn. Vana Pagi ehk nagu kohalik kirjapilt ĂŒtleb Stari Grad Pag

Parkla kĂ”rval, enne nö vaatamisvÀÀrsuste juurde pÀÀsu on selline “administraatori” pesa. Aga kedagi pole ja lĂ€hme edasi

Ja edasi tuleb selline kergelt rohtu kasvanud trepp. Ilmselt see vana asulakoht vÀga suurt populaarsust ei evi

Territooriumil on vÀljapanek mitmesuguseid vanemaid ja uuemaid kive

Selgitusi juures pole , aga siin nÀiteks tundukse olevat vana linnaplaan

Raske on hinnata, kui vana just selline asi olla vÔiks

Mingis maakeldrit meenutavas ehitises on loodud ilmselt mingi piibliteemaline installatsioon


Ega siin just ĂŒlearu palju ehitisi polegi. Siin pildil on vaat et kĂ”ik nĂ€ha. Esiplaanil on 14 sajandil ehitatud PĂŒha Maarja kirik

Sellina vaade aga avaneb kiriku kÔrvalt alla orgu

12. sajandi lÔpus pÀrast Keƥa ( Cissa ) lagunemist sai sellest linnast siin saare juhtiv asula. Linn arenes nii , et Horvaatia-Ungari kuningas Bela IV. aastal andis vabakuningliku linna staatuse 1244 . Kui Horvaatiat valitses Louis I. Anjoust , vabanes Stari Pag 1376. aastal korraks Zadari vÔimu alt ja suutis luua omavalitsuse ning Horvaatia parlament Ninis tunnustas seda 1396. aastal piduliku hartaga

KokkupÔrgetes Zadariga sai Stari Pag 1394. aastal rÀngalt kannatada . SeetÔttu kolisidki elanikud uude kohta kaks kilomeetrit pÔhja pool ja asutasid 1443. aastal uue Pagi linna


PĂ€rast linna maha jĂ€tmist lasid frantsiskaanid 1589. aastal ehitada kiriku kĂ”rvale kloostri, mille varemetes nĂŒĂŒd ringi kondangi

Ăhed huvitavad viljad siin. Peaks olema mooruspuu, parandage, kui eksin

Ei tea, kas trellid on selleks, et keegi sisse ei saaks vÔi vastupidi, kloostrist plehku ei paneks. Kahtlustan, et mÔlemad variandid vÔisid aktuaalsed olla.

Kirik ja klooster koos. Natuke kummaline, et esimene peaks ikka tĂŒkk aega vanem olema

Mingi osa kloostrist on veel ĂŒsna ok-lt sĂ€ilinud

Erinevate materjalide kombineerimine

Hoovi keskel olev kaev on kloostri kirjeldustes suisa eraldi Àra mÀrkimist leidnud



Trepp tundub natuke kahtlaselt vÀrske olemisega




Vana Pagi linnaplaan

Allikas – The Great Well

Ajalooallikate pÔhjal jootis kohalikke elanikke juba vÀhemalt 9 sajandil

Selle tagasivaatega ka kĂŒlastus vanasse Pagi lĂ”peb. Ilmselt pooltuhat aastat tagasi oleks siin hulka pĂ”nevam olnud.

Siit edasi aga liigume juba tÀnapÀeva. Selline on rand Pagis

LĂ€heme kohalikku koduloomuuseumi

Kuna piirkonna elu on keerelnud sajandeid soola tootmise ĂŒmber, siis on see teema ka muuseumis pĂ”hiline

VĂ€lja on pandud hulka tehnikat


Samuti palju ajaloolisi fotosid





Kogu selle soolaasjanduse vahtimise lÔpptulemus on see, et ostame paar pakki kohalikku soola.

Tegelikult see soola vĂ€rk pole pĂ€ris minu teema, mind huvitavad hoopis rohkem vanaaegsed kaardid. Siin on neid ka pĂ€ris hulka, aga kĂ”ike ĂŒles pildistama just ei hakka. Sellel kaardil kujutatud mĂŒĂŒridest ei paista enam haisugi olevat.


Selline tundub vÀlja nÀgevat ajalooline katastrikaart

Selline asjalik katastrikaart aga Habsburgide impeeriumi aegadest, aastast 1828

Ăks soolatootja on muuseumiesisel platsil ka pronksi valatud

NĂŒĂŒd vaatame natuke linnas ringi

Turiste paistab ĂŒksjagu


Uus sild, Katine Bridge, ĂŒhendab Pagi linna Prosikaga.

Asendab aastast 2010 eelmist, 20. sajandi alguses ehitatud betoonsilda.

Sild on mÔnevÔrra muudetud koopia vanast Veneetsia sillast, mis ehitati 1737. aastal tuntud Veneetsia arhitekti Giambattista Lodoli projekti jÀrgi.

Vaade muuseumihoonele teiselt poolt vÀina

Jurj Dalmatinci ehk Giorgio da Sebenico ehk Giorgio Orsini, kuidas keegi sobivaks peab, tehtud monument “skulptor ja ehitaja”, nö vabatĂ”lge “kipar i graditelj”-st. Tegu oli kuulsa tegelasega: juba nii ammu kui 15 sajandil Horvaatias Zadaris sĂŒndinud skulptor, kes kolis Itaaliasse Veneetsiasse, et seal kunstnikuna töötada. Tuntud oma skulptuuride poolest Ć ibeniki PĂŒha Jaakobuse katedraalis, mis sisaldavad 74 inimpead, ning altari poolest Saint Duje katedraalis ja Minceta tornist. Ăks taies siis ka siin

See peaks olema linnavalitsus

Palju huvitavaid kohti tÔotab ees olla, aga lÔunaaeg lÀheneb ja vaja söögikohta otsida

Ka mĂ”ni linnapea on vÀÀrinud, et temast skulptuur tehakse. Siin see on – Frane Budak PaĆŸanin. Oli kaks ametiaega oma kodulinna linnapea. Esimest korda valiti ta valituks 1906. aastal, teist korda 1922. aastal


Toitlustusasutuste leidmisega turismipiirkonnas tavaliselt muret pole. Iseasi, mis sĂŒĂŒa pakutakse

Ilm on vahepeal pilve kiskunud ja saab ka vÀikese vihmavalingu.

Aga see kÔik ei takista siiski randa minemist

Selline ilmamuutus pakub ilusaid vaateid mÀgedele

Ăhtu lĂ€henedes ilm paraneb. SĂ”idame natuke edasi, Povljana nimelisse linnakesse, et siinsele rannale samuti pilk peale visata

Enamus randasid on kivised, kĂŒll ĂŒsna erinevate fraktsioonidega. PĂ€ris liivarandu paistab harva ette tulevat

Aga see rand siin paistab pÀris meeldivate killast ja saab suurema osa reisgrupi liikmete poolt positiivselt Àra mÀrgitud

See tÀhendab praktikas seda, et jÀrelejÀÀnud valge aeg saab siin mööda saadetud


PÀikeseloojangul aga tuleb liikuda ööbimiskohale.

Selleks oleme valmis vaadanud ĂŒhe toreda platsikese linnakesest vĂ€ljas mere kaldal.

TÔenÀoliselt ei tohiks ilmselt ka siin kÀmpida, aga loodetavasti keegi Àra ei aja. Ega me siin ka kedagi ei sega.

Ăhtusöögiks saab selline roog

Ăö saabudes lĂ€heneb Ă€ikesetorm. VĂ€lku lööb sellise intensiivsusega, et seda on vĂ”imalik suisa tavareĆŸiimis telefoniga pildile pĂŒĂŒda

TÀnane laisk aga samas toimekas pÀev tÔi lÀbisÔitu ainult 37 kilomeetri jagu. Mingi kummaline gps-i hÀiring on meid paigutanud hommikul merest startima

26. juuni.
Hommikuks on ilm selline, nagu pildilt nÀha. VÀlku enam ei löö

Hakkame liikuma saare lÔunaosa suunas, et lÔpuks sealtkaudu mandrile tagasi kulgeda

Viskame, kus aga saab, ka kohalikele randadele pilgu peale. PlaĆŒa VlaĆĄiÄi, samanimelise asula juures.

Hetkel mitte just vÀga populaarne.

Aga meri on siin kena. Isegi nii, et söandatakse suisa siniseks laguuniks nimetada

Ja kes kÔik selles laguunis elutsevad, saab infotahvlilt vajadusel jÀrgi vaadata

Siin aga olemegi jĂ”udnud saare tippu, edasi viib 340 meetri pikkune sild – PaĆĄki most – juba mandrile

Aga enne sillaĂŒletust paistab paremal, ĂŒsna neeme tipus, olevat ĂŒhed huvitavad varemed.

Vaatame veelkord sillale aga otsustame siiski ka varemeid vaatama minna

Selleks ei pea just palju maad maha kÀrutama

Ja siit saab veelgi parema vaate Pagi mandriga ĂŒhendavale sillale

Varemed ise aga nÀevad sellised vÀlja

Kohalikus mĂ”istes TvrÄava Fortica

Eks ta ĂŒks merekindlustus ole olnud kunagi, ĂŒlearu palju informatsiooni siin just jagatud ei ole.

PÀris neeme tipus on veel vÀike tuletorn

Huvitav, kui kaua sellised puidust sillused niiviisi ilmastiku kÀes vastu peavad?


Edasi aga liigume juba mandrile, eesmĂ€rgiga kĂ€ia Ă€ra veel ĂŒhel saarel. Selleks saareks on Vir. Teel sinna juhatab google ĂŒhe turismimagneti juurde.

Aga paistab, et tegemist ei ole pĂŒsimagnetiga ja tĂ”mmet ei teki. Liigume edasi

Liigume mööda kÔrvalteid ja kohati on need kaunis ahtakesed.

TĂ€iesti ilma plaanimata ja juhuslikult satume mingi rahvamassi sisse. Siin peab midagi olema, miks muidu on selline hulk autosid koos. Asume uurima

Kus turiste palju, peab ilmtingimata neilt ka parkimise eest raha Àra vÔtma. Esimesed kaks parkimismasinat aga ei taha seda teha. Kolmandas see Ônnestub. Kas parkimistrahv mitte maksmise korral Eestisse jÀrele tuleks, pole teada, aga parem on mitte sellega riskida.

Selgub, et siin on linnake nimega Nin. Ajaloolaste sĂ”nul nĂ€ib Nini piirkond olevat asustatud juba 10 000 aastat tagasi. Praegune saarel asuv linn kujunes vĂ€lja 3000 aastat tagasi ja on ĂŒks vanemaid linnu Aadria mere idaosas. Ja ĂŒks populaarsemaid turismisihtkohti, vĂ€hemasti nende jaoks, kes ajalooliste objektide vastu huvi tunnevad.
Kahtlaselt vĂ€rske olemisega linnamĂŒĂŒr 15-17 sajandist.

Kohalike napsude valik vÔtab silme eest kirjuks. Ilmselt parim valik on ostmata jÀtta.

Esimene objekt linnamĂŒĂŒridest seespool on selline tore kellatorn, minu pildil natuke Pisa torni omadustega

Sildike selle kÔrval annab teada, et tegu on juba nii vana kui 12 sajandist pÀrit ehitisega.


Grgur Ninski – Gregorius Ninist, keskaegne Nini piiskop. VĂ€idetavalt toob kuju varba hÔÔrumine Ă”nne ja nii need inimesed selle siin lĂ€ikima on löönudki. Oma panuse sellesse jĂ€tan andmata

Linnal peab ka valitsus olema. Siin see ongi

KultuurimĂ€lestis 9. sajandist, PĂŒha Risti kirik

PĂŒha Risti kirik tunnistati 19. sajandil maailma vĂ€ikseimaks katedraaliks, selleks nimetas ta inglise arhitekt Thomas Graham Jackson. See on ĂŒks vĂ€heseid hooneid, mis on lĂ€bi segaste aegade suutnud vastu pidada Nini linna suurele hĂ€vingule.

Avad kirikuseintes pidavat asetsema nii, et neid lÀbivate pÀikesekiirte abil oleks vÔimalik tÀpselt mÀÀrata pööripÀevi.

Zadari maakonna lipul ja vapil on PĂŒha Risti kiriku kujutis, seega on see omamoodi piirkonna sĂŒmbol.

Sees eriti midagi vaatamiseks pole, lae all aga elab pÀÀsukesepere

Saarel on ruumi ka vĂ€ikesele memoriaalpargile, mis on pĂŒhendatud Horvaatia esimeseks romaaniks peetava 1538 aastal kirjutatud Planine autorile Petar ZoraniÄ’le

Mis asula see ilma surnuaiata on.

Nii ka siin – Groblje Nin

Surnuaia kĂ”rvale jÀÀb PĂŒha Ambroseuse kirik â Nini taevane kaitsja

13. sajandist pĂ€rinev romaani-gooti stiilis PĂŒha Ambroseuse kirik on pĂŒhendatud diakonile PĂŒha Ambrosesele, piiskop PĂŒha Anselmi kaaslasele â ĂŒhele seitsmekĂŒmne kahest Kristuse jĂŒngrist, kellega koos ta levitas evangeeliumi Horvaatia piirkondades.
Portaali kohal on ristikujuline ava…

ja selle kohal kitsas romaani stiilis aken. Kiriku praegune kuju pÀrineb 1992. aasta renoveerimisest.

See siin on Ălemine linnavĂ€rav, taamal ĂŒks kahest linna mandriga ĂŒhendavast vanast sillast

Kunagi I sajandil on siin olnud Rooma tempel, suurim Aadria mere piirkonnas.

Kaks tuhat aastat ja ĂŒks sammas ikka seisab. Mida kĂ”ike selle aja jooksul siin sĂŒndinud on ja tema ikka seisab.

Veel on vĂ€ljakaevatud II sajandist pĂ€rit maja mĂŒĂŒride jÀÀnused. VĂ€lja on tulnud ka mitmed mosaiikide fragmendid. Selgitav tekst annab teada, et tegu ilmselt keskmisest suurema majaga, kus muu hulgas oli vannituba, söögituba, magamistuba, elutuba, köök jpm. HĂ€sti elati sellel Rooma ajal.

Kogu see tore vana linn asub tegelikult kĂ”igest 500 m lĂ€bimÔÔduga saarel, mis ajalooliselt on mandriga ĂŒhendatud kahe kivisillaga. Siin on see teine, eelnevalt juba nĂ€gime Ălemise linnavĂ€rava juures olevat silda. TĂ€napĂ€eval lisaks veel ĂŒks autosild


Selle pildil on Alumine linnavÀrav

Siin aga see, mis on jĂ€rel I sajandil ehitatud linnavĂ€ravast. Taas mĂ”tlemapanev, 2 tuhat aastat vana mĂŒĂŒrsepatöö.

Alumisest vÀravast sisenejaid vÔtab vastu kaubandussektor laia valikuga turistidele mÔeldud nÀnniga

Ring hakkab tĂ€is saama ja oleme jĂ€llegi selle kellatorni juures, kus ringkĂ€ik alguse sai. Selle kĂ”rvale jÀÀb ka kirik – Crkva sv. Anselma ehk PĂŒha Anselma kirik

Kirikuuksed on lahti ja saab ka sisse piiluda



Sellega saab see plaanivĂ€line tutvumine Nin’iga lĂ€bi ja jĂ€tkame esialgse plaani Vir’i saare suunas. Saar pole taas pĂ€ris saar, sest sinna saab mööda 1976 aastal valminud 378 meetri pikkust silda

SÔidame esimese hooga saare kaugeimasse, loodetippu

See on koht, kuhu ka ĂŒlejÀÀnud turiste tĂ”mbab. Ilmselt on selles oma sĂŒĂŒ ka kaartidel, mis seda Red Stone ehk punase kivi nime all turistidele vaatamiseks vĂ€lja pakub. TĂ”epoolest, midagi punakat hakkab silma kĂŒll

Veel leiab kaardilt ĂŒhe kindluse. Sellele lĂ€henemiseks satume kĂ”igepealt randa – PlaĆŸa Sapavac

VÀike jalutuskÀik piki kallast ja saabki kohale. Kaƥtelina loss, kohalikele Utvrda Kaƥtelina

Millal KaĆĄtelina loss tĂ€pselt ehitati, pole teada. Viri saar sai Veneetsia Vabariigi omandiks 1313. aastal. Ăks teooria on, et veneetslased ehitasid lossi juba 1347.

Teine teooria, mida ĂŒldiselt aktsepteeritakse, on see, et nad ehitasid selle 16. sajandil Osmanite vastu vĂ”itlemiseks.

Veel ĂŒks teooria on see, et nad ehitasid selle 1620. aastatel. See viimane teooria pĂ”hineb asjaolul, et vĂ€rava kohale on sisseehitatud 3 Veneetsia kindralkuberneride perekonna tolleaegsed vapid. Veneetsia valitsemine kestis 1797. aastani

Selline paistab kallas lossist edasi. Meie aga lÀheme tagasi.

Söögiaeg.

Kella neljaks oleme Viriga lÔpetanud ja suundume sillale

Ăsna pea leiame suurepĂ€rase ranna: PlĂĄĆŸ Privlaka. Vesi on siin madal ja soe, liivgi ĂŒsna peenike ja pehme astuda. Mina aga oskan oma jala niimoodi vastu betoonblokki virutada et parem keskmine varbakĂŒĂŒs irdub.

Peale mĂ”ningast tiirutamist ĂŒmbruskonnas suundume kaardil metsaga tĂ€histatud alale ja leiame ĂŒhe vana raielangi servas suurepĂ€rase privaatse paiga

Erilist liiklust ei tundu olevat. See lubab rahulikku ööbimist.

TÀna suudame 125 km maha kÀrutada

27. juuni
TĂ€nane pĂ€ev osutub kĂ”ige sĂŒndmustevaesemaks. Ilm on kohe hommikust hea ja see tuleb enamuse tahtel veeta rannas. MĂ”ningast nĂ€rvikĂ”di saab kĂŒll sobiva leidmisel, sest pĂ€ris samasse kohta, kus eile, ei tahaks ikkagi minna. Selle leidmine seisneb erinevate randade kĂŒlastamises piki rannikut pĂ”hja poole tagasi liikudes. Aga alustame hommikust. Poole seitsmest on suur valge vĂ€ljas ja lasen ĂŒlejÀÀnud seltskonnal natuke veel puhata ning lĂ€hen ĂŒmbrusesse jalutama

Raielangid on selliselt Àra triibutatud. Ma pole kindel, kas see on metsauuenduslikel eesmÀrkidel vÔi on sellel mingi muu pÔhjus niiviisi pinnast kobestada

See metsaala on siin mÀrkimisvÀÀrselt suur ja selliste teekestega kvartaliteks jagatud.

Alustame PlaĆŒa Kozino’st, rannast samanimelise asula lĂ€hedal.

Koht on vÀga privaatne ja vÔimaldaks isegi autoga suisa randa sÔita ja ma arvan et ka matkakaga suisa kÀmpima jÀÀda. Aga rand ja merepÔhi pole just suuremad asjad. Eriti ebasobiv on selline olukord just Kati jaoks, kes sooviks kindlasti vette minna.

Jalutame kĂŒll natuke kaugemalegi aga olukord ei parane.

Koht on tÔesti tore aga liigume edasi.


JĂ€rgmine rand ei jÀÀ kaugele, tegelikult on see sama asula, KoĆŸino teises otsas. Asula ise on pikalt piki loode-kagusuunalist kaldajoont pikakitsa ribana vĂ€lja venitatud. Alloleval pildil ongi vaade asula viimaste majade juurest loodesse. Metsast paistab PĂŒha Bartholomew’i kiriku varemed

Rahvast on siin mÔnevÔrra rohkem, aga merepÔhi on siingi vÀga kivine. Seega jÀtkame edasi liikumist.

VĂ”i siis mingis mĂ”ttes ka tagasi liikumist. Nimelt on kĂ”ige populaarsem rand siin kandis Nini linnakese kĂ”rval. SissesĂ”it rannaala parklasse on tasuline, aga kuna tegu on tĂ”elise liivarannaga, siis rahvast on murdu. Rannal vastav nimigi: KraljiÄina plaĆŸa ehk Kuninganna rand

Siinset ökosĂŒsteemi tutvustav stend, millel pĂ”hirĂ”hk rannikutaimestikul

Siin on merepÔhi liivane ja kuna laguun on madal ja suurest merest eraldi, siis on ka vesi keskmisest soojem.

Kuna rannas toitlustust silma ei hakka, siis lÀhen koju ja keedan potitÀie suppi.

LĂ”una söödud, vaatan ka lĂ€hemat ĂŒmbrust. Juba ennist sattusid silma alla mĂ”ned ĂŒleni mudased inimesed. Siinsamas liivaranna kĂ”rval on vĂ€ike mudane lahesopp, kus kĂ”ik soovijad saavadki ennast mudaga kokku mĂ€tsida.

Asja juurde kÀib loomulikult ka jutt muda raviomadustest jms. Kuigi selliste vÀidete koha pealt olen natuke skeptiline, siis vahelduseks on pÀris tore ka ennast selliseks poriseks kÀkiks teha. PÀrast saab meres ujudes ju taas puhtaks.

Ăöbimiskoha leidmisega pingutama ei hakka, eilne metsaala sobib selleks ideaalselt. Kuigi eriti kuskil ei kĂ€inud, siis lĂ€bisĂ”iduks tuleb siiski ca 55 km.

28. juuni
Hommikune jalutuskÀik mÀnnimetsas. Tohutusuured ÀmblikuvÔrgud on kohati terve tee laiused.

TĂ€na hommikul otsustame lĂ”puks eelnevalt juba mitu korda mööda sĂ”idetud vanaaegset ehitist vaatama minna. Osutub see jĂ€rjekordseks JĂ”uluvana kirikuks – Crkva sv. Nikola, meie mĂ”istes Ă€kki Niguliste kirik?

Kiriku juurde pÀÀsemiseks on tehtud lai laudtee

See kirik on ainus sÀilinud nÀide varajase romaani arhitektuurist kogu Dalmaatsias, ehitatud 11. sajandi lÔpus vÔi 12. sajandi alguses

Sisse kahjuks piiluda ei saa, vĂ”ib ainult vĂ€ljast imetleda seda ligi tuhandeaastast mĂŒĂŒrseppade kĂ€tetööd.

Edasine generaalplaan nĂ€eb ette, et kuna siinset randa, seda Kuninganna oma, on ilmselt raske ĂŒle lĂŒĂŒa, siis jÀÀb rahvas mĂ”neks ajaks veel neid rannaasju ajama, mina aga vĂ”tan ette uurimisretke piki merelahe kallast Nini poole ja sealt juba edasi ida suunas. Aga enne linnakest tuleb selline kena rannapromenaad

Vesi on madal, aga vÀikestele paatidele sobib.

Meres paistab ka kalu olevat, suisa kalda lÀheduses
See skulptuur kujutab Knez Branimiri, Horvaatia ajaloos tĂ€htsat tegelast. Ta oli Horvaatia hertsogiriigi valitseja , kes valitses hertsogina aastatel 879â892. Paavst Johannes VIII tunnustas tema riiki riigina 7. juunil 879. Tema valitsusajal sĂ€ilitas Horvaatia oma suverÀÀnsuse nii Karolingide kui ka BĂŒtsantsi vĂ”imu alt ning sai de jure iseseisvaks.
Praegu annab Horvaatia valitsus hertsog Branimiri ordenit ĂŒhe oma kĂ”rgeima riikliku autasuna. Pildil taamal on ĂŒks kahest Nini viivast sillast. Seekord jalutan linnast sisenemata mööda

TÀna millegipÀrast turistide horde ei ole

Siin veelkord ka see teine linna mandriga ĂŒhendav sild

Mere kallas on praktiliselt vahetpidamata asustatud. Siinne asula kannab nime Zukve

Siia jÀÀb ka samanimeline rand – PlaĆŸa Zukve

Siin nii liivane ei ole, aga sellegi poolest jagub rannamĂ”nude nautijaid kĂŒllaga


KeskpĂ€evaks olen Nini juurde tagasi jĂ”udnud. Siin on see neljaski sild, mis Nini mandriga ĂŒhendab, see on ainult jalakĂ€iatele mĂ”eldud

Kohe Nini kÔrval on selline madal ruudukujuliste veesilmadega ala. Kui oleksime natuke rohkem troopikas, arvaksin, et need siin on riisipÔllud. Mis eesmÀrki need veekogud siin kannavad, ei saagi sotti

Kalamehed pĂ€ris tĂŒhjade kĂ€tega siin ei jÀÀ.

Olles rĂ€nnuretkelt naasnud, vĂ”tame vastu otsuse rannapiirkonnaga hĂŒvasti jĂ€tta. Mul on nimelt kĂŒpsenud plaan vaadata ĂŒle riigi kĂ”rgeim mĂ€gi ja selleks tuleb natuke kagu suunas sĂ”ita. EesmĂ€rgiks on kĂŒlake nimega GlavaĆĄ. Sealt algavad enamus marsruute mĂ€etippu.
Kohale jÔuame veerand kaheksa paiku Ôhtul




Siin on paar kodumajutust pakkuvat ööbimisvÔimalust, aga meil on kodu kaasas

LÀhen ja uurin, kas ja kus vÔiksime oma majakese parkida

Aga saan vastuseks, et vÔime kohe siin nende maja ees parkida, see olla riigimaa. VÔib-olla oli selles vastuses ka natuke torget, aga ega me siis sellepÀrast pea veel tema klientideks hakkama

Kohe maja kÔrvalt saab alguse ka jalgrada, mis peaks mÀetippu viima


Ăks klassikaline matkasöök, kiire ja maitsev

Ja peale sööki, kuni veel pimedaks pole lĂ€inud, tuleb minna ja lĂ€hiĂŒmbrus ĂŒle vaadata

Sellised omapÀrased kiviehitised, tÔenÀoliselt keldrid

TĂŒĂŒpilised katusekivid sellele piirkonnale

PÀike vajub mÀe taha ja vaja on puhkama minna. Plaanin varakult Àrgata.

TÀnase pÀeva teekond, kokku 152 kilomeetrit

29. juuni.
MĂ€etippu ronimise kohta teen eraldi jutu, saab sellega tutvuda siit:
https://toomast.ee/uncategorized/horvaatia-korgeim-tipp/
Ring tippu ja tagasi tuli gps-i jÀrgi tiba alla 17 kilomeetri. Telefon taskus aga arvas lÀbitud tee pikkuseks oluliselt rohkem. Olen seda tegelikult ammu kahtlustanud, et telefonid soovivad rohkem oma omanikele meele jÀrele olla. Midagi sarnast toimub ilmselt ka autode spidomeetritega.

Peale mĂ€gironimise lĂ”ppu, mis juhtub lĂ”una paiku, jÀÀb veel piisavalt aega, et ööbimiseks juba Ungarisse jĂ”uda. Ja veel ka teel peatusi tehes ĂŒht-teist ĂŒle vaadata. Pikem peatus tuleb huvitava nimega linnakese Slunj’i juures

Linnakese kĂ”rval on kĂŒla nimega Rastoke, kus kohtuvad kaks jĂ”ge ja moodustavad kokku 23 koske ja juga

Asi tundub pÔnev ja teeme pikema jalutuskÀigu


Kogu kohalik ajalugu lĂŒhidalt




Koht on turistide seas samuti vÀga populaarne ja seetÔttu selline kiosk lihtsalt must be.

Neid erinevaid veejugasid on siin tÔesti tohutult. Teen vÀikese galerii pilte, ilma pikemalt seletamata



















Seni saime neid veeobjekte kÔrgelt ja eemalt tasuta vaadata, lÀhemaks tutvumiseks aga peaks pappi vÀlja kÀima. Arvan siiski, et oleme juba piisavalt nÀinud ja asutame kodu poole tagasi minema



MĂ”nda aega sĂ”itnud, otsustame uudishimu rahuldama minna. Juhtub see Brezova Glava nimelise asula juures. TĂ”epoolest trĂŒhvleid osta saab, kahjuks ei jaga ma teemast suurt midagi, peale selle, et tegemist on vĂ€ga eksklusiivsete seentega. Kui ma nĂŒĂŒd Ă”igesti aru sain, siis siinne kilohind on suurusjĂ€rku 300 euri. Aga mis liigiga tegu, seda ei tea. Sest neid seeni olla mitut tĂ”ugu, ĂŒht-teist pidavat ka Saaremaal kasvama.

LÀbisÔit kokku tuleb 439 kilomeetrit, kaardil selline.

30. juuni.
Tagasitee saab valitud natuke lÀÀnepoolsemat marsruuti pidi, lÀbi Slovakkia, Austria ja Tƥehhi. Esialgu aga peatus Cepregi asulas Ungaris. Keel siin on, vaatamata vÀidetavale sugulusele meie keelega, aga tÀiesti arusaamatu

Muus keeles aga infot pole, ei aita isegi see, et stendi on aidanud ĂŒles panna EL

Sellist umbkeelset infot on nende vanade relsside kÔrval palju, aga ei hakka mitte mÔistatamagi, mis vÀrk siin on.

Selline igav vÀike Ungari asula


KĂ”ht lĂ€heb tĂŒhjaks Slovakkias just enne TĆĄehhi piirile jĂ”udmist. Peatume sellises kohas nagu Motorest u JanĂÄkov. MenĂŒĂŒ on siin jĂ€rgmine, kui natuke mĂ”istatada, siis ĂŒht-teist vĂ”ib taipama hakata




JÀrgmine söögipaus on juba Poolas, enne Rawa Mazowiecka linna. Pargime McDonaldsi kÔrvale, see vÔimaldab soovijatel kiirtoiduga maiustada

Aga ega minul ka kaua aega ei kulu

Kui lĂ”puks peale sĂŒdaööd Lomza taga magama heidame, on maha uhatud juba 1023 kilomeetrit

01. juuli.
Siit koju jÀÀb veel 700 kilomeetrit, aga pÔhjust miskit kirja panna selle kohta ei ole.

Kogu reis kujunes kaardil selliseks
