Kui on vaja ootamatult kuhugi kaugele minna, nagu minul hetkel Almataasse, siis soodsaimaks vÔivad osutuda just mitte kÔige traditsioonilisemad ja sirgjoonelisemad variandid. Kui vahe on ikka kordades, siis miks ka mitte vÀikese ringiga minna. Ja nii tulebki sÔit alates Helsingist lÀbi Abu Dhabi vahemaandumisega Istanbulis. Kuidagi tihedaks on see kÀimine selles koridoris muutunud.
Viking Line viib soodsalt ĂŒle lahe. Tallinas D-terminalis on raamaturiiul, kus pakutakse tasuta lugemist, isegi tagasi ei ole vaja tuua. Valik lai pole, aga mĂ”ni eksemplar kĂ”lbaks lugemiseks kĂŒll. VĂ”tan kaasa Vello Lattiku reisikirja Sahhalini saarelt, “Kus Sa oled, Larissa?”. Osutub heaks valikuks, kuna ise hiljaaegu seal kĂ€idud ja mitmeid Ă€ratundmisi tuleb kohe raamatu alguses. PaarkĂŒmmend aastat noorem lugeja ei saaks ilmselt ĂŒldse pihta, mis raamatus toimub.
KÔigepealt on vaja aga minna Helsingis sadamast Vantaa lennuvÀljale ja et juhtub aega olema, siis vÀhemalt Katajanokka terminalist Viking Line pardalt tulles tasub seda teha jalutuskÀiguna raudteejaama ja siis rongiga. Kui ilm on kena, nagu ta tÀna on, siis saab lisaks soodsale hinnale ka meeldiva elamuse hommikuse jalutuskÀigu nÀol.

Viking Line terminalist kesklinna raudteejaama on pool tunnikest minna. Kui alati on olnud kiire praamilt/praamile, siis polegi kunagi vÀga mahti olnud siinse marsruudi detailidele tÀhelepanu pöörata.
Ville Valgreni poolt 1906 aastal valminud merineitsi kuju Avis Hamanda. Alasti naise kuju pĂŒstitamine tekitanud esialgu oodatult palju pahameelt â naisĂ”iguslaste meelest oli see kĂ”lvatus, töölisliikumise arvates raiskamine ning rahvuslaste arvates ebasoomlaslik. Kuju oli harjumatu ka seetĂ”ttu, et tolleaegsed kujud avalikus linnaruumis kujutasid pigem kurguni kinninööbitud vÀÀrikaid hĂ€rrasmehi.

Nagu nĂ€iteks siin Esplanaadi pargis see Soome-Rootsi autorile, rahvusluuletajale ja preestrile Johan Ludvig Runebergi pĂŒstitatud ausammas. Pjedestaali jalamil on karunahasse mĂ€hitud noor naine, kes sĂŒmboliseerib soome neiut . Tal on kĂ€es loorberipĂ€rg ja kiri Soome hĂŒmni kolme salmi sĂ”nadega Runebergi emakeeles, rootsi keeles

Restoran ja vÀlikohvik, hetkel paistab suletud, seega kohvitamine jÀÀb Àra.

Veel ĂŒks skulptuur, seekord soome kirjanikule Eino Leinole. Aastal 1921 Leino kirjutas Konstantin PĂ€tsile ja palus saada Eesti kodanikuks. Samal ajal taotles ta Soome kodakondsusest vabastamist K. J. StĂ„hlbergilt. Millega lugu lĂ”ppes pole mulle teada, aga sellele vaatamata tĂ€histatakse tema sĂŒnniaastapĂ€eval, 6. juulil Soomes Eino Leino pĂ€eva ja heisatakse isegi riigilipp.

Veel ĂŒks huvitav skulptuur, taas kirjanikule, Zacharias Topeliusele. Gunnar Finne poolt tehtud taies kannab nime “Taru ja Totuus” ehk siis muinasjutt ja tĂ”de.

Pargi lĂ”pus on paremat kĂ€tt Akateeminen Kirjakauppa, ĂŒks pood, mida ma vĂ”imalusel alati kĂŒlastan.

Et soome keel on piisavalt selge, soomlaste kirjastatav raamatuvalik vĂ€ga lai ja vaatepunkt mailma asjadele vastuvĂ”etav, siis olen siit ka ĂŒksjagu oste sooritanud. Kui tavaliselt on pood juba ĂŒheksast lahti, siis tĂ€na on millegipĂ€rast erandlik pĂ€ev ja uksed avatakse alles 11. Ootama ma muidugi ei jÀÀ.

Poe nurga tagant paremale ja juba hakkabki varsti paistma raudteejaama hoone.



Klassikaliste piletikassade aeg on lĂ€bi. Eks enamik pileteid ostetakse ilmselt interneti vahendusel, aga peake vĂ€ikest ringivaatamist leian ka siit kaks piletimĂŒĂŒgi automaati.

Aga nendest saab ainult pileteid VR rongidele. Lennujaama aga saab teise rongiga. Natuke nuuskimist ja leian sellise koha.

VĂ”tan kĂŒll jĂ€rjekorranumbri, aga ka siin on piletiautomaat, mille juures kohmitsev tegelane lahkub enne kui minu jĂ€rjekorranumber kĂ€tte jĂ”uab. Seega jÀÀbki teada saamata, kas saaksin pileti ka luugi kaudu teenindajalt osta vĂ”i ei. Sest jĂ”uan selle enne automaadist kĂ€tte saada. 4,10 eurot ots.


Selliselt need linnalÀhirongid siin liiguvad

Ja selline on sÔiduplaan lennujaamast

Ronge lĂ€heb sagedasti ja ma ei tea, kas mĂ”ni on ka kiirem kui see, mille peale mina satun. Peatub see igas peatuses, milliseid on ligi kĂŒmmekond ja sĂ”it vĂ”tab kokku aega umbes pool tundi. Rahvast on mĂ€rkimisvÀÀrselt palju. Lennujaama peatus paikneb maa all.

Lennujaamaga samas hoones on 24 h avatud toidupood, seega saab mĂ”istliku hinnaga ĂŒht-teist vajadusel lennule kaasa osta. Kui vedelikud vĂ€lja arvata, sest nende puhul kehtib siin taas 100 ml nĂ”ue

Minu lennule internetis check-inni teha ei Ă”nnestu ja seetĂ”ttu tuleb seda teha lennujaamas. Vastavad letid avatakse 11.30. ja selleks ajaks on formeerunud juba kenake jĂ€rjekord. Teen ekslikuks osutuva otsuse esialgu ringi vaadata ja oodata jĂ€rjekorra lĂŒhenemist. Kuidagi tobe on niiviisi passida. Vaatan korra ka Ă”ue, kerge lumekirme siin maas.

Aga mida aeg edasi, seda rohkem rahvast koguneb, justnagu mahuks ĂŒhte lennukisse lĂ”pmatult rahvast. LĂ”puks hakkab jÀÀma mulje, et mĂ”istliku aja jooksul see asi siin ei lahenegi ja vĂ”tan ikkagi sappa. Ja peale mind saba pikeneb veelgi! Siit saab aimu, kuhu parasjagu lennukid suunduvad.

Poole kahe paiku avatakse senisele neljale lisaks ka viies lett ja protsess kiireneb veidi. Ilmselt on tekkinud oht ajahĂ€dasse jÀÀda. Ja kes siis sĂŒĂŒdi jÀÀb, kui lennukist maha jÀÀdakse? Klient ei saa ju kuidagi midagi ette vĂ”tta. Varem tulemine ka ei aitaks.
JÀrjekorras aja viitmiseks leian play poest Pegasus Airline Àppi ja selgub, et ilmselt oleksin ka ilma jÀrjekorrata hakkama saanud, tehes online registreerimise. Sest Àraantavat pagasit ju pole.
Kui minu kord kĂ€tte jĂ”uab, kĂŒsin selle online registreerimise kohta. Selgub, et olin siiski liialt optimistlik ja internetis sellele lennule regada poleks saanud.
Passikontrollis saan masina poolt kiirelt ja sujuvalt tuvastatud ja riigist vÀlja lubatud. Viimaste aegade kogemused selliste aparaatidega on andnud Ônnestumise protsendiks alla poole

Lennuk on Airbus A321neo, mis vÔiks mahutada kuni 236 reisijat.

Minul on selles ilmselt parim vĂ”imalik istekoht 1F, kohe esireas akna all. Ăriklassi siin pole, aga see-eest on enam kui kĂŒll jalgade ruumi. Taas, juba ei tea mitmendat korda, tuleb imestada, miks mind sellise hea kohaga premeeritakse. On ju tegu odavlennu firmaga, kus suur osa sissetulekust peaks just istekohtade valimise eest kĂŒsitavast rahast tulema. Olen seda teemat juba kunagi enne siin lehel ka lahanud. VĂ”ib-olla, et see, kui kĂ”ige kallim koht, on jÀÀnudki maha mĂŒĂŒmata ja mind samuti ikka kuhugi vaja ju istuma panna. VĂ”i siis on asi ikkagi kuidagi teist moodi. Aga sellegi poolest ei tĂ”sta selline asjade kĂ€ik kuidagi minu soovi tulevastel lendudel endale ette istekohta osta. Lisaks jÀÀb veel minu naaberiste samuti tĂŒhjaks, mis lisab muidu tĂ€iesti tĂ€is lennukis mugavust veelgi.

âŠSabiha Gökçeni lennujaam jÀÀb Istanbuli kesklinnast ca 35 km kaugusele. Olin siin viimati vĂ€hem kui kuu tagasi. Maandume varsti peale pĂ€ikeseloojangut. Taevas on pilvitu ja sooja 16 kraadi.
Lennujaam on peamine kodulennujaam Pegasus Airlinesi, aga ka AnadoluJeti ja Turkish Airlinesi jaoks. Oma nime on ta saanud Sabiha Gökçeni jÀrgi, kes olla vÀidetavalt olnud maailma esimene nais- hÀvitajapiloot.

Lennujaam on suht vĂ€ike ja ĂŒlerahvastatud.

Selleks, et ilma passikontrollita vĂ€ljuvate lendude tsooni saada, tuleb taas lĂ€bida turvakontroll. Tasuta wifit saab kioskist passi skanneerimisel 30-ks minutiks. KĂ”ht on tĂŒhi, aga vĂ€ga palju valikuid silma ei torka. Teisel korrusel nuka taga on peidus selline asutus. Teen vĂ€ikse erandi oma tradistsioonilistes menĂŒĂŒdes. Ilmselt parem ikka kui see, mida lennukis raha eest saama hakkab. Mitte, et see siin tasuta oleks.

Abu Dhabisse lendab samasungune Airbus 321. Seekord nii hÀsti ei lÀhe, aga pole ka viga, koht 35D, koridori ÀÀres.

Ajavahe koduga kasvab nĂŒĂŒd kahele tunnile ja maandumine toimub poole nelja paiku varahommikul. Passikontroll kĂ€ib valdavalt automaatselt, aga esmakordselt kaasasoleva passiga vĂ€lismaalased peavad lĂ€bima menetluse ametnikuga. Olen juba enne mĂ€rganud, et nĂ€otuvastuskaamera ei saa minuga hĂ€sti hakkama. Ilmselt seetĂ”ttu on mul tihti nende masinkontrollidega probleeme. Ka siin lĂ€heb vaja viite ĂŒritust, enne kui roheline tuluke sĂŒttib. Huvitav on siin kĂ€ejoonte skĂ€nner, parem kĂ€si tuleb lihtsalt ĂŒle pinna libistada ja asi ants.
Suitsumeestele ja -naistele on sellised klaasist boxid tehtud, justnagu hÀbipostid, et kÔik ikka nÀeksid, kes sees on.

Lennujaama hoone on igati modernne ja igasugu poppi nodi tÀis topitud.

Ăues aga liigub suures koguse vĂ€lismaise pĂ€ritoluga töötavat personali, kĂ”igil ĂŒhesugused vormid seljas, justnagu vangilaagris. Paistab, et on vahetuste aeg.

Et lĂ”unani on aega, siis plaanin kesklinna minna. Viimati sai siin oma autoga ringi sĂ”idetud ja kui Ă”ieti mĂ€letan siis koos Mihkliga Aafrika-reisu ajal auto ĂŒlesĂ”idu vormistamisel aega parajaks tehtud ja viinapoodi otsitud. Ei saa öelda, et palju sellest linnast siin meeles oleks. Hetkel aga on veel pime ja loen raamatu viimase lehekĂŒljed lĂ”puni. Eks see Lattik ĂŒks poolsegane kommunist ikka oli, aga ega ilmselt muudmoodi sellisel kujul mööda liitu ringi sĂ”ita ei saanudki, rÀÀkimata kirjutamisest. Mis ta peas tegelikult toimus, kes seda enam teab, aga lugemine oli sedavĂ”rd intrigeeriv, et lugesin selle jutiga lĂ€bi.
Zajedi Rahvusvaheline lennujaam jÀÀb kesklinnast ca35 km kaugusele ja ainuke ĂŒhistransport, mis seda maad katta vĂ”imaldab, on shuttle bus. Selle kasutamiseks peab soetama kohaliku versiooni ĂŒhiskaardist.

Linna ja tagasi koos kaardi endaga maksab 20 dirhami. Pool sellest peaks olema kaardi enda maksumus. Asutan minekule peale kuute. Siin see busside vÀljumiskoht peaks olema.

Hakkab koitma ja siis juba valgeneb kiiresti. SÔit vÔtab ligi tunni. Paremat kÀtt jÀÀb hulgaliselt energeetikasektoriga seotud taristut.
Bussist maha ronin linna loodeservas mere ÀÀres. Edasi liigungi mÔnda aega piki kaldapealset promenaadi. PÀike pole veel kÔrgel ja jÀÀb sobivasti majade taha peitu. Seega pole vÀga palav ja seda kasutavad arvukad spordiga tegelejad. Mingid poisikesed mÀngiva pesapalli moodi mÀngu.

Ăldiselt vĂ”ttes polegi siin suurt muud tĂ€helepanuvÀÀrset kui taas kord erineva arhitektuuriga suured klaasist seintega majad

Sofitel Abu Dhabi Corniche, luksuslik hotell kaldapealsel


Vaade majade rivile edelasuunda piki kaldapealset



Paistab, nagu ujuv puurtorn

Ăle merelahe paistab luksuslik Rixos Marina Abu Dhabi hotellikompleks

Kaldapealsel on palju kalamehi.

Just kenasti kalapĂŒĂŒki keelava sildi juures.

Ja tĂ”esti, on ka ĂŒksjagu palju kalu nĂ€ha, kohati suisa parves.

PÀike kerkib jÔudsasti ja sellega kaasnevalt ka temperatuur. Juba on palav. Suurt ringi ette ei vÔta ja liigun vaikselt piki A2 bussiliini, see on lennujaama buss, marsruuti pidi bussijaama poole.


Astun sisse 24/7 lahti marketisse.

Kaubavalik on tÔesti meeletu, mis siia sellele suhteliselt vÀiksele kaubanduspinnale on suudetud Àra mahutada.

Igat nimetust toodet on kĂŒmneid erinevaid. Siin riiulitel on laste koolipinalid

Varustan ennast keefiri, energiajookide ja juustupulkadega ning jĂ€tkan. Kui see on see pood, mis ma arvan, siis olen juhuslikult just sattunud ĂŒhele nendest vĂ€hestest paikadest siin riigis, kus saab alkoholi soetada.

Kaubanduskeskus Zajed shopping mall

Koolibusside kogunemine

MĂ€rkimisvÀÀrne on, et silma pole hakanud mitte ĂŒhtegi inimest, keda vĂ”iks kohalikuks pidada. Rahvast sebib ringi palju, aga ainult kas turistid vĂ”i siis gastarbaiterid kui nii sobib vĂ€ljenduda. Muidugi ka kĂ”rgema taseme vÔÔrtöölisi, insenere ja firmajuhte, aga ega ka nemad siin ju kodanikuks saa.
Tagasi lennujaama sÀtin taas varuga. Olen selleks oma jalutuskÀiguga Abu Dhabi bussijaama jÔudnud.


Siin saab meeldivat jahedust, sest Ôues on temperatuur juba lakke roninud

Keskmiselt iga poole tunni tagant saab bussiga lennujaama poole startida

Bussiaknast paistab Sheikh Zayed Grand Mosque, Emiraatide suurim moĆĄee

Alati kirun ennast selle varajase saabumise pÀrast aga teen seda ikka ja jÀlle.

Sest vahest asjad lihtsalt ei laabu nii nagu vaja ja siis on varuaeg varnast vÔtta. Viimati nÀiteks mitte ammu Mahhatƥkalas, kus oli vaja ettenÀgematute asjadega tegeleda.

Siin Ă”nneks kĂ”ik laabub. Almataase viib Wizzair, mille Ă€pis sai check-ini Ă€ra teha, aga pardakaardi peab ikka vastavast letist paberkujul saama. JĂ€rjekord on arvestatav, aga liigub kiiresti. Riigist lahkuda saab nĂŒĂŒd ka automaatkontrolli kasutades. Ja vĂ€lja saab juba teisel katsel.
Aega on kĂ€es kahe tunni jagu. Mida seal lennuki pardal osta saab, on teadmata ja seetĂ”ttu on targem juba siin mingi lĂ”unasöök vaadata. TĂ€napĂ€eva mood on igasugu saiatooted tĂ€idisega vĂ”i ilma aga mina sellisest söögist lugu ei pea. Ănnestub leida aasia köök ja see juba lĂ€heb hulka paremini.

Seekordne istumiskoht on lennuki tagaosas, 35A, seega akna all. Istuda on kaunis ebamugav, istet ei saa reguleerida ja tagatipuks saan endale naabri, kes ei taha oma istmele vĂ€ga hĂ€sti Ă€ra mahtuda. Lennuk saab ĂŒsna tĂ€is, aga mĂ”ningaid vabu kohti on ka.

VĂ€ljalend on plaani kohaselt 14.15 ja eks ta sinna auku jÀÀb kah. Kapten annab teada planeeritavast lennuajast 3h ja 20 min. Ilm on selge ja seetĂ”ttu maad hĂ€sti nĂ€ha. Esialgu kĂŒll merd. Kaubalaevu on tohututes kogustes. Siis aga jĂ”uame Iraani kohale. Maad mööda selles riigis sĂ”ites ei ole pannud tĂ€helegi, kui mĂ€gine ja inimtĂŒhi siin tegelikult ikkagi on. Natuke imelik see ĂŒle sellise riigi lendamine hetkel on, kĂ€ivad ju juudid siin pommitamas ja miks ei vĂ”iks mĂ”ni juhuslik Ă”hutĂ”rjerakett ka ĂŒle lendavat reisilennukit tabada. Just nagu see juhtus Malaisia lennukiga Donbassis.
Igatahes lendame risti keskelt ĂŒle riigi ja Turkmenistani siseneme Mashhadi linna kohal. NĂŒĂŒd on aeg-ajalt ka mĂ”ningasi pilvi ja pidevalt kĂ”ikumist turbulentsi tĂ”ttu. Ega tegelikult ju palju hĂ€id valikuid polegi, kuskaudu veel lennata saaks, sest ĂŒle Afganistani oleks vist veel riskantsem. Hakkab hĂ€marduma. Mis Kasahstanis saama hakkab, sellest teen juba eraldi postituse.